De muziek uit het Leuven Chansonnier ging vorig jaar tijdens Laus Polyphoniae, ‘s werelds unieke festival voor polyfonie uit de middeleeuwen en renaissance, in wereldpremière. Het kleine liedboekje dat in 2015 eerder toevallig boven water kwam, is om meer dan één reden een bijzonder belangrijke vondst. Het verdiept de kennis over en de inzichten in de circulatie en receptie van het 15de-eeuwse wereldlijke lied en het is een nieuwe getuige van bekende en befaamde composities. Het voegt bovendien niet minder dan twaalf onontgonnen unieke composities toe aan het laatmiddeleeuwse muzikale repertoire.

Een meerstemmig repertoire van een uitmuntende kwaliteit dat samenvalt met het thema van Laus Polyphoniae 2019. Het zomerfestival van AMUZ [Festival van Vlaanderen – Antwerpen] staat dit jaar volledig in het teken van het culturele leven ten tijde van Maria van Bourgondië (1457-1482) die in de late middeleeuwen een van de machtigste vrouwen van West-Europa was. Haar intrigerende maar korte leven viel samen met een van de rijkste muziekperioden uit de late middeleeuwen.
Om de muziek los te maken van het handschrift en weer tot leven te brengen, worden alle vijftig chansons, met steun van de Vlaamse overheid, de komende jaren vertaald naar een reeks van vier cd’s op het label Passacaille. Tijdens Laus Polyphoniae wordt de eerste cd Leuven Chansonnier I wijd verspreid. Het jonge Zwitserse Sollazzo Ensemble o.l.v. Anna Danilevskaia, momenteel ensemble in residentie bij onze Franse collega’s van het Festival d’Ambronay, neemt de wereldcreatie van alle Franco-Vlaamse liederen op zich.

Sollazzo Ensemble is daarenboven eind augustus tijdens Laus Polyphoniae van de partij met niet minder dan twee concerten. Op vrijdag 16 augustus opent het ensemble het festival met Bourgondisch repertoire met enkele sleutelmomenten uit het leven van Maria van Bourgondië. Hun tweede concert op dinsdag 20 augustus reconstrueert het leven van Johanna de Waanzinnige en haar legendarische liefde.
Het Leuven Chansonnier werd verworven door het Fonds Léon Courtin-Marcelle Bouché dat door de Koning Boudewijnstichting wordt beheerd, en toevertrouwd aan de Alamire Foundation in Leuven, het internationaal centrum voor de studie van de muziek in de Lage Landen.

Praktisch
Laus Polyphoniae vindt plaats van 16 tot en met 25 augustus. Tickets en abonnementen bestellen kan via de online ticketshop op www.amuz.be of aan de ticketbalie in AMUZ elke dinsdag- en donderdagnamiddag van 13 tot 16 uur.
De cd Leuven Chansonnier I is binnenkort te verkrijgen via www.passacaille.be

Als nieuwe voorzitter van AMUZ – Festival van Vlaanderen Antwerpen nam Kevin Vereecken het woord:

We willen AMUZ verder laten groeien in Antwerpen, in Vlaanderen en in de wereld, zowel artistiek als materieel. Inhoudelijk zetten we met onze klepper van een festival “Laus Polyphoniae” de komende jaren verder – op een unieke wijze – in op de balans tussen het wetenschappelijke musicologisch onderzoek en de uitvoering van middeleeuwse- en renaissancemuziek op absoluut topniveau. Op materieel vlak bestuderen we een uitbreiding van ons gebouw met een nieuw toegangscomplex. Deze ingreep moet toelaten dit historische patrimonium, de voormalige Sint-Augustinuskerk en de in de jaren 90 toegevoegde aanbouw, beter te ontsluiten en breder te ontwikkelen op vlak van artistieke accommodatie, conferentie-uitrusting, en dergelijke meer, zodat AMUZ zich kan meten met de beste concerthuizen wereldwijd.

Zo’n expansie moet AMUZ de kans geven om te blijven groeien als internationaal muziekcentrum en als brede ontmoetingsplek. We zoeken ook verder naar synergieën met andere spelers in het muziekhistorische landschap. De uitbreiding zou alleszins een mooie bekroning betekenen op de rijke geschiedenis van 400 jaar Sint-Augustinuskerk. Een mijlpaal tussen verleden en komst. Die dialoog tussen oud en nieuw is dan ook het DNA van dit huis. Als bevoorrechte getuigen van die dialoog zullen we er alles aan doen om deze gaande te houden.

Foto’s: Ruddy Berghmans & www.amuz.be