Sinds februari is de voormalige SAMGA-site in de haven van Antwerpen een van de voorbereidende werven voor de Oosterweelverbinding. De gebouwen op de site, met uitzondering van het bakstenen gebouw, werden de voorbije maanden gesloopt om plaats te maken voor de realisatie van het toekomstige Oosterweelknooppunt. Het puin dat vrijkwam bij de afbraak, werd verzameld op de site, zodat het gelijktijdig kan worden afgevoerd. Voor de afvoer kiezen Lantis en de aannemer voor de waterweg. Dat is niet alleen efficiënter, maar ook duurzamer. Eén schip kan tot maar liefst 160 vrachtwagens vervangen.

Op 13 juli meerde het eerste schip aan de SAMGA-site aan om het overgebleven schroot van de gesloopte gebouwen af te voeren. Het schroot gaat naar Nederland waar het herwerkt wordt tot nieuw bouwmateriaal. 
 
De afbraak van de gebouwen op de SAMGA-site is goed voor 41.900 ton steenpuin en 4.100 ton metaal. Het grootste deel daarvan zal per schip worden afgevoerd. Eerst is het de beurt aan het metaal, eind augustus volgt het steenpuin. Dat moet namelijk eerst nog met een mobiele breekcentrale verwerkt worden tot kleinere stukken of granulaten.  
 
Voor de werken aan de Oosterweelverbinding op Rechteroever engageert Lantis zich  om 75 procent van het werfverkeer via het water te laten verlopen. Zo verkleint Lantis de impact van de werken op het (lokaal) verkeer.

Foto: www.lantis.be