Fietsers in Borgerhout krijgen een rode loper parallel aan de Turnhoutsebaan. Deze begint aan het Singelfietspad en loopt verder door de Karel Geertsstraat, de Rechtestraat, de Sint-Lucasstraat, de Sint-Marcusstraat, de Kattenberg, het Laar, de Lammekensstraat, de Helmstraat, de Van de Keilenstraat en de Kerkstraat tot aan de Carnotstraat. Het concept voor de herinrichting van het laatste stukje op de route, de Kerkstraat tussen de Van de Keilenstraat en de Carnotstraat, is klaar. De komende jaren investeert de stad fors in flankerende maatregelen en werkt ze de belangrijkste ‘missing links’ op de grote fietsroutes weg. Maar ook het doortrekken van deze grote assen tot in het centrum van de stad is van groot belang. Via de ‘rode loper’ in Borgerhout, een aaneenschakeling van fietsstraten parallel aan de Turnhoutsebaan, geraken fietsers veilig en vlot naar het centrum van de stad.
Inrichting Kerkstraat
De Kerkstraat krijgt in de loop van 2018 een nieuwe inrichting tussen de Van de Keilenstraat en de Carnotstraat op maat van de straat. Vandaag is de Kerkstraat een belangrijke verbindingsweg naar de wijk achter de Turnhoutsebaan. Er komen aan beide kanten brede voetpaden en aparte enkelrichtingsfietspaden, gescheiden van het autoverkeer. Hiervoor verdwijnt in de Carnostraat de rechtse afslagstrook die autoverkeer nu nog toelaat om vóór de verkeerslichten naar de Kerkstraat te gaan. In de Kerkstraat schuift de bushalte iets op richting kerk, tot voorbij de Van de Keilenstraat. Verder krijgen fietsers vanuit de Kerkstraat met de nieuwe inrichting een vrije afslagstrook naar de Carnotstraat richting centrum. Zo wordt het probleem van rechts afslaan door rood daar infrastructureel opgelost. Ze hoeven dus niet langer mee aan te schuiven op het kruispunt met het autoverkeer.
Districtsvoorzitter Paul Cordy: “Voor veel fietsers vormen Kerkstraat en Carnotstraat een vlotte en rechtstreekse route naar het stadscentrum. Dankzij de aparte afslag van de Kerkstraat naar de Carnotstraat zullen zij ook sneller en veiliger voorbij dit drukke kruispunt kunnen rijden.” Voor het autoverkeer blijven er in de Kerkstraat aan het kruispunt afslagstroken naar elke richting met daarvoor een opstelplaats voor fietsers. Door deze dichter tegen de Carnotstraat te leggen verkleint het kruispunt en wordt het overzichtelijker voor alle gebruikers. Het kruispunt met de Van de Keilenstraat wordt dan weer verhoogd aangelegd. De huidige bomen in dit stukje van de Kerkstraat krijgen in het ontwerp meer ruimte. Aan de kruising met de Van de Keilenstraat en aan de bushalte komen extra groenvakken met nieuwe bomen.
De parallelle as loopt vanop het Singelfietspad door de Karel Geertsstraat, de Rechtestraat, de Sint-Lucasstraat, de Sint-Marcusstraat, de Kattenberg, het Laar, de Lammekensstraat, de Helmstraat, de Van de Keilenstraat, de Kerkstraat tot aan de Carnotstraat.
Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Alle straten op de route, met uitzondering van het Laar, worden ingericht als fietsstraten met verhoogde kruispunten als bijkomende verkeersremmende maatregel. Op het Laar komen over het plein fietsaanduidingen die de weg naar de Lammekensstraat aangeven. De Lammekensstraat is vandaag ingericht als een woonerf. Hier wordt de rode asfalt, die standaard gebruikt wordt in de fietsstraat, vervangen door rode klinkers. De Rechtestraat krijgt een apart ontwerp omwille van haar geringe breedte. Als alles volgens plan verloopt, kan de aanleg van deze fietsstratenas van start gaan in het najaar van 2017.”
De komende drie jaar worden de belangrijkste projecten op de grote fietsroutes gerealiseerd. Zo is een groot deel van het Singelfietspad ten zuiden van de Stenenbrug ondertussen vernieuwd. De fietspaden aan de noordkant worden samen gerealiseerd met de heraanleg van de IJzerlaan, Slachthuislaan, Noordersingel en Turnhoutsepoort. Op de verschillende fietsostrades worden voornamelijk de ontbrekende stukken versneld aangelegd. Sinds begin april is de nieuwe fietsbrug over het Albertkanaal in gebruik genomen, een nieuwe schakel op grote fietsroutes van en naar de stad. Vandaag is de stad volop bezig om de plannen verder uit te werken tot uitvoerbare dossiers. Afhankelijk van het project wordt er nauw samengewerkt met de districten, de provincie Antwerpen, AWV en BAM.