Afgelopen week voerden studenten van UGent een belevingsonderzoek uit langs het Ringfietspad. Ze deden enquêtes bij bewoners en gebruikers om er achter te komen hoe ze het geluid op die plek vandaag ervaren. Dit gebeurt in het kader van de vernieuwing van het Ringfietspad en de aanleg van een groene berm langs de Ring in 2018. De toekomstige berm moet het geluid van de Ring minderen en een ‘groene muur’ vormen om de luchtkwaliteit te verbeteren. De studenten zullen na de aanleg van het stukje groene berm het onderzoek herhalen om het effect ervan op de geluidservaring van gebruikers en bewoners vast te stellen.
In 2018 wordt het Ringfietspad van aan de Stenenbrug tot de Luitenant Lippenslaan vernieuwd en onder de Stenenbrug doorgetrokken. Zo kunnen fietsers zonder hindernissen doorrijden. Samen met deze werken wordt er langs het Ringfietspad een berm gebouwd om een van de leefbaarheidsmaatregelen langs de Ring uit te testen. In principe zijn de berm en de nieuwe verbinding in het najaar van 2018 klaar.
Proefproject leefbaarheidsmaatregelen
De groene berm met aangepaste beplanting tussen fietspad en Ring, op het stukje van het Ringfietspad tussen de Stenenbrug en de Luitenant Lippenslaan, is een uitgelezen kans om een van de leefbaarheidsmaatregelen in een echte situatie te testen en te evalueren. De catalogus van leefbaarheidsmaatregelen die de intendant samen met de stad heeft uitgewerkt, zijn maatregelen die op korte termijn de leefbaarheid in de buurten langs de Ring kunnen verhogen; dit in afwachting van een volledige overkapping. Zo kan de geluidsberm, bij een latere overkapping, het hoogteverschil tussen de kap en de huidige groene berm opvangen.
Verwachte resultaten van de geluidsberm
De zachte berm zou het geluid van de Ring moeten minderen. Op het Ringfietspad, ongeveer in het midden langs de berm, worden de beste resultaten verwacht. Hoe verder weg van de berm of hoe meer naar het einde van de berm, hoe minder het effect zal zijn. Op termijn zou de aangepaste beplanting op de berm er ook voor moeten zorgen dat er een ‘groene muur’ ontstaat. Hierdoor wordt  de ‘vuile’ lucht van de Ring naar boven geduwd en zal zo sneller mengen met de hogere luchtlagen en dus minder richting fietspad en huizen gaan. In een stad zijn er vele verschillende bronnen van geluid en luchtvervuiling. Eén maatregel zal dan ook niet volstaan om de kwaliteit te verbeteren. Een aangename geluidsomgeving en een betereluchtkwaliteit vergen een samenwerking tussen mobiliteitsplanners, infrastructuurbeheerders, stedenbouwers en landschapsarchitecten. De inbreng van de bewoners is hierbij heel belangrijk.
Studenten onderzoeken hoe gebruikers en bewoners Ringfietspad vandaag beleven
Tijdens de afgelopen week hebben studenten van de UGent een 150-tal enquêtes afgenomen bij gebruikers van het Ringfietspad en bewoners van de Joe Englishstraat. Hiermee willen de onderzoekers een idee krijgen van hoe fietsers, voetgangers en bewoners het geluid op deze plek vandaag ervaren. Na de bouw van de berm herhalen de studenten hun onderzoek om zo het effect van de groene berm te bepalen. Schepen voor mobiliteit Koen Kennis: “Met deze ingrepen aan het Ringfietspad, verbeteren we niet alleen het comfort en de veiligheid voor de fietser, maar trachten we ook de leefbaarheid van de buurt te verbeteren. Dit proefproject geeft de intendant voor overkapping en leefbaarheidsmaatregelen in de Antwerpse Ringzone de kans om het effect van een natuurlijke geluidsberm te meten. De catalogus van maatregelen die de intendant samen met de stad heeft uitgewerkt, wijst wel uit dat vaak een slimme combinatie van meerdere maatregelen nodig is om de leefbaarheid op een plek te verbeteren.”
Infomoment voor de buurt
Op dinsdag 19 september organiseert de stad tussen 16 en 19 uur een infomoment voor de buurtbewoners en de gebruikers van het Ringfietspad over de geplande werken. Dit infomoment vindt plaats op het Ringfietspad ter hoogte van de aansluiting naar de Joe Englishstraat. Meer informatie over dit project kan u terugvinden op www.antwerpen.be/ringfietspad.