Een volledig demontabel gebouw, opgetrokken volgens circulaire principes: restaurant The Green House in Utrecht is een knap staaltje circulair bouwen. Maar wat het concept echt innovatief maakt, is het businessmodel dat erachter schuilgaat. “Zaken als meubilair en verlichting worden niet aangekocht maar geleased. Zelfs de kruiden in de serre worden betaald per gebruik.”
Restaurant The Green House is een concept uit de koker van Ernest van de Voort, manager bij de Nederlandse cateraar Albron, dat werd ontwikkeld in samenwerking met adviesbureau Alba Concepts. An De Vriendt en Jonathan Verdonck van Kamp C kregen onlangs een exclusieve rondleiding door het gebouw. “Het leuke aan The Green House is dat het gebouw opgetrokken is met een relatief laag investeringsbudget. Ze hebben dat slim aangepakt door gedeeltelijk met recuperatiemateriaal te werken”, vertelt Jonathan Verdonck. “Zo hebben ze onder meer materialen gebruikt van het gebouw dat ernaast staat en dat gerenoveerd werd”, weet An De Vriendt. “Ook aan de details is gedacht: de luster is opgebouwd uit gerecupereerde waterleidingen.”
Betalen per gebrand uur
Een andere manier waarop Albron de investeringskost laag kon houden, was door te werken met het pay-per-use-model. Verdonck: “De zetels in het restaurant bijvoorbeeld zijn niet aangekocht. Er wordt betaald per keer dat iemand in een zetel zit. Dat registreren ze met het kassasysteem. Ook de verlichting wordt gemonitord. Zelfs de kruiden in de serre worden per gebruik betaald. De leverancier komt elke dag langs om na te gaan hoeveel kruiden er gebruikt werden. Op basis daarvan berekent hij zijn prijs.”
An De Vriendt: “Albron en Alba Concepts zijn samen met al die firma’s gaan uitpluizen hoe ze dit concept in contracten kunnen gieten. In het begin vraagt zoiets meer tijd omdat het nieuw is. Je moet met veel mensen samenzitten en overleggen. Maar zodra het op punt staat, gaat het vlot.”
Opportuniteiten
Pay-per-use heeft heel wat voordelen. “Het is een mooi winstmodel dat er enerzijds voor zorgt dat de leverancier betrokken blijft en een goed product wil aanbieden, en dat anderzijds je investeringskosten laag kan houden”, vertelt Verdonck. “Voor de uitbater van The Green House is het ook een voordeel: heb je veel klanten, dan heb je hogere kosten, maar in het andere geval moet je ook minder betalen.”
Het systeem moet natuurlijk ook financieel haalbaar zijn voor de leverancier van het product of de dienst. Want die maakt wel initiële kosten. “Dat is niet altijd evident, al bestaan er wel modellen voor, zoals werken met een externe financier. Maar door slim met de huidige grondstoffen om te gaan, kunnen er ook opportuniteiten ontstaan voor leveranciers. De tv-schermen in de vergaderzalen in The Green House komen bijvoorbeeld van een eventorganisator die elk jaar zijn schermen vernieuwt. Die kon nu iets verdienen aan zijn ‘oude’ schermen, die technisch nog perfect een aantal jaren meekunnen.”
Innovatie tastbaar maken
Innovatieve modellen als pay-per-use ziet Kamp C graag terugkomen in ’t Centrum, het eerste circulaire gebouw in Vlaanderen, dat opgetrokken zal worden in Westerlo. Verdonck: “’t Centrum is voor ons een manier om dit soort businessmodellen tastbaar te maken. Om te tonen wat vandaag al mogelijk is. Hoe dit systeem toegepast zal worden in ’t Centrum staat nog volledig open. We willen ons door de markt laten verrassen.”
Op donderdag 6 september organiseert Kamp C haar tweede masterclass Circulair Bouwen. Inschrijven kan nog via www.kampc.be.
Foto: copyright Cepezed