Afgelopen schooljaar nam PTS Boom het op tegen zeven andere Vlaamse scholen in de Innovatiecampus, een wedstrijd georganiseerd door Accent, Fluxlab en Maker Faire. PTS Boom eindigde op een zeer verdienstelijke tweede plaats met de opdracht “Maak van je eigen stad een duurzame stad die klaar is voor de toekomst” van het bedrijf Besix.

Accent, Fluxlab en Maker Faire streven er met de Innovatiecampus naar jongeren bewust te maken van het belang en de waarde van STEM-richtingen en technische beroepen. Dit jaar legden acht toonaangevende Belgische bedrijven een innovatievraagstuk voor aan de jongeren van acht scholen. De eerste graad van PTS Boom werkten het voorbije schooljaar samen met hun leerkrachten aan een opdracht rond de duurzame stad. Begin deze maand stelden ze hun project voor aan een jury die bestond uit Lieven Scheire, uitvinder en wetenschapper Anthony Liekens, wetenschapper Hetty Helsmoortel en Anouk Lagae, CEO van Accent.

“Het provinciaal onderwijs zet volop in op de uitbouw van STEM-opleidingen en dit in afstemming op de arbeidsmarkt en met bedrijven. De Innovatiecampus staat ons toe om beide doelstellingen te combineren: enerzijds de promotie van STEM bij jongeren, en anderzijds de kans om met een opdracht van een bedrijf als Besix aan de slag te gaan”, licht gedeputeerde Lemmens, bevoegd voor Onderwijs toe. “PTS Boom promoot al jaren haar technische en wetenschappelijke richtingen, en met vrucht. Een STEM-opleiding biedt jongeren een uitdagend leerprogramma aan met heel wat mogelijkheden om verder te studeren of door te stromen naar de arbeidsmarkt. Het bereidt de jongeren voor op de jobs van de toekomst waarvan er heel wat opgenomen zijn in de lijst van knelpuntberoepen. Het huidige profiel van een goed technisch opgeleide vakman vraagt immers meer dan handvaardigheid: een hoog denkniveau van technieken en de nodige wetenschappelijke en wiskundige achtergrond zijn noodzakelijke competenties van een goed opgeleide technicus. Deze vaardigheden werden voor deze opdracht getraind.”
 
PTS Boom heeft al vele jaren een goede samenwerking met de bedrijven uit de regio. Meestal betreft het een samenwerking voor stageplaatsen en het uitwerken van realistische projecten door leerlingen van de derde graad. Het was dan ook een grote meerwaarde dat voor deze opdracht de leerlingen van de eerste graad door deze uitdaging in contact kwamen met een bedrijf.
“Met een externe partner samenwerken, is nieuw voor de leerlingen van de eerste graad. In PTS Boom worden de leerlingen van de eerste graad tijdens de STEM-lessen wel regelmatig uitgedaagd door hun leerkrachten om een oplossing te bieden voor een hedendaags probleem. Maar dat de uitdaging nu van een extern bedrijf, nl. Besix Group nv, kwam was voor de leerlingen een nog grotere motivatie”, vertelt adjunct-directeur Karine De Gendt. “Na het bezoek van Henk Rijckaert aan de school kregen de leerlingen een nieuwe boost om verder door te zetten en het project af te werken. Ook de opnames en de presentatie in Gent was voor onze leerlingen indrukwekkend. Ze werden er even stil van, maar hebben tussen de andere leerlingen die toch wel wat ouder waren zeker hun mannetje kunnen staan.”

Met analytisch nadenken, een flinke dosis creativiteit en de vertaling van kennis over techniek naar de praktijk brachten de leerlingen van de eerste graad van de opleiding STEM-Wetenschappen de opdracht tot een goed einde.
“Als begeleidende leerkrachten geeft het veel voldoening om onze leerlingen met goesting hiermee aan de slag te zien gaan. Het geeft hen extra voldoening dat de jury het enorm apprecieerde dat de leerlingen een vruchtbare ideeënfase hebben doorlopen, knap teamwerk toonden, heel veel verschillende maakideeën gebruikten en een werkend prototype vervaardigden”, vertellen Yoni Rieberghe en Janick De Vylder, leerkrachten STEM.

Foto: Leerlingen van PTS Boom stellen trots hun project aan de jury voor (www.provincieantwerpen.be)