De samenleving is in de laatste jaren fel veranderd. De politie van Antwerpen speelt in op deze nieuwe realiteit en zal het onthaal in de politiekantoren structureel veiliger maken. Tegelijk gaat één politiekantoor 24/7 open voor het publiek, en wordt de wijkwerking versterkt.
Investeren in veiligheid
Vanuit een analyse van de huidige situatie en de tekortkomingen, de aanbevolen beveiligingsmaatregelen door de Vaste Commissie van de Lokale Politie en de wensen van de korpsleiding en de (onthaal)medewerkers, moeten een aantal bouwkundige, technische en organisatorische aanpassingen worden doorgevoerd in de onthalen van de politiekantoren. Zo zal onder meer de vrije inloop van de kantoren worden beperkt door systematische toegangscontroles. Deze taken kunnen grotendeels uitbesteed worden, zodat politiemensen zich kunnen concentreren op hun kerntaken. De medewerkers van deze firma zullen als eerste contactpunt in frontoffice enkel een dispatchfunctie vervullen en instaan voor de beveiliging op een eerste niveau en het eerste, klantvriendelijke en empathische, onthaal.
Politie Antwerpen start met de eerste fase in de zoektocht naar de meest geschikte externe partner, door middel van een mededingingsprocedure met onderhandeling met Europese bekendmaking. Deze opdracht moet één leverancier opleveren, die instaat voor de beveiliging en onthaalwerking van verschillende gebouwen, voor minstens 7 en maximum 10 jaar.
Wat verandert er voor de burger?
Naast de veiligheidsmaatregelen zal de burger later op het jaar in één kantoor, het tijdelijke mastergebouw aan de Noorderlaan, dag en nacht, 7 dagen op 7 terecht kunnen. Ook zonder afspraak. De drie andere regiokantoren gaan 12 uur per dag, 7 op 7 open en ook daar zijn burgers zonder afspraak welkom. Om bezoekers veilig te ontvangen in de regiokantoren, komen zij in de toekomst in het open onthaal van het gebouw binnen na een veiligheidscheck. De wijkkantoren worden enkel toegankelijk op afspraak. Door het afspraaksysteem kunnen klanten sneller geholpen worden op een tijdstip dat hen past. Globaal gezien worden de openingsuren dus verruimd, waardoor Antwerpenaren vlotter terecht kunnen bij de politie. Het uitgangspunt blijft dat de politie vele zaken op locatie moet kunnen afhandelen. Daarom is de voorbije jaren flink geïnvesteerd in een nieuwe generatie politiecombi’s die echt rijdende kantoren zijn.
Bestaande maatregelen verder uitwerken
In een eerste fase zal het korps de bestaande maatregelen nog verder uitrollen en waar nodig verder uitbreiden:
• Kogelwerend glas in alle kantoren.
• Afhankelijk van de aard van het gebouw beschermen rampalen of rolluiken het gebouw buiten de openingsuren.
• Bezoekers en medewerkers zullen alleen zones kunnen bezoeken waarvoor ze toegang verleend kregen. Er komen onder andere poortjes aan de balies.
Wijkwerking wordt uitgebreid
In de kantoren waar enkel op afspraak gewerkt wordt, zal de capaciteit van de bestaande wijkteams uitgebreid worden. Deze maatregelen zullen de veiligheid binnen de kantoren voor personeel én burgers verhogen en met de verruimde openingsuren van de regiokantoren zal de dienstverlening geoptimaliseerd worden.