Bij Paul Kooiker staat het vrouwelijk naakt vaak centraal – en laat dat net één van de clichés zijn die over het werk van Peter Paul Rubens bestaat. Kooiker wil met zijn beelden echter meer vertellen over jou, de kijker, dan over zijn model. Voor zijn beelden wordt iedereen voyeur. Je denkt iets te zien dat niet voor jouw ogen bedoeld is. Of toch weer wel? Voor deze expo laat Kooiker zich inspireren door de barok, uit de tijd van zowel Rubens als Rembrandt.

Het werk van Paul Kooiker (NL, °1964) gaat over ‘kijken’, over voyeurisme, schaamte en afstand. Hij vertrekt vanuit de aloude traditie en vraagstelling over de relatie tussen kunstenaar en model, observator en geobserveerde. Zijn obsessieve series van beelden kunnen verwarren, vernederen, destabiliseren en ontkrachten. Ze stellen vragen over zijn positie als fotograaf, maar ook aan de kijker en zijn eigen blik.
Naakt in de kunst
Al jaren maakt Kooiker beelden vertrekkende van het naakt in de kunst. Zo komt hij tot een eigen, aberrante kunstgeschiedenis. Voor dit project maakt hij een bijzondere, eenmalige uitstap naar de barok van de 17de en 18de eeuw, de barok van zowel Rubens als Rembrandt.
Over Paul Kooiker
Paul Kooiker woont in Amsterdam en is er docent aan de Rietveldacademie. Reeds in 1996 won hij de Prix de Rome; in 2009 de A. Roland Holst Prize voor zijn hele oeuvre. Enkele van zijn bekendste boeken en tentoonstellingen zijn Hunting en Fishing (1999), Showground (2004), Crush (2009), Sunday (2011) en Nude Animal Cigar (2015). Na verschillende solotentoonstellingen in Nederland (Museum Boijmans van Beuningen in 2009; Fotomuseum Den Haag in 2014) wordt dit zijn eerste grote project op Belgische bodem.
FOMU Fotomuseum Antwerpen | 29.06.2018 – 07.10.2018.
Foto: www.visitantwerpen.be