In het eerste halfjaar van 2017 kent de Vlaamse boekenmarkt een lichte omzetgroei van 0,3%. De Vlaming kocht ongeveer 6,2 miljoen boeken, wat een afzetdaling betekent van 1,3 %. Vooral non-fictie boeken liggen goed in de markt op dit ogenblik. Het einde van de eerste jaarhelft van 2017 luidt ook meteen het historische einde in van de vrije boekenprijs. Sinds 1 juli 2017 is er in Vlaanderen immers een gereglementeerde boekenprijs van kracht. Dit houdt in dat een verkoper maximaal 10% korting mag geven op de door de uitgever bepaalde verkoopsprijs. Dit tot zes maanden nadat het boek op de markt gekomen is, daarna is de prijs vrij.
Non-fictie scoort weer volop bij de Vlaamse lezer
Non-fictie (Nur 4-9) zorgt met een groei van 7% voor stabiliteit in de boekenverkoop. De non-fictie bestsellerlijst wordt nog steeds aangevoerd door kook- en gezondheidsboeken. Het aanhoudende verkoopsucces van de reeks Nooit meer diëten van Sandra Bekkari (Borgerhoff en Lamberigts) springt daarbij in het oog met drie titels in de Top 3.
Een belangrijke katalysator binnen het genre van de non-fictie vinden we terug bij het genre ‘nieuwe’ informatieve boeken. Binnen dit segment wordt de Top 3 aangevoerd door Menopower van Martine Prenen (Uitgeverij Lannoo), Vos van Leon Verdonschot (Lebowski) en Mazzel Tov van Margot Vanderstraeten (Atlas Contact). De laatste drie maanden lag de verkoop binnen dit genre maar liefst 76% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar.
Verkoop fictie en strips daalt
Zowel het genre fictie als het genre strips kent een omzetdaling van ongeveer 6,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Binnen het genre fictie vallen de verliezen vooral op te tekenen bij de verkopen van oudere titels (zogenaamde back list titels) van internationale bestsellerauteurs zoals Paula Hawkins, Santa Montefiore en Nicci French. Tijdens deze eerste jaarhelft is er geen enkel boek dat in de buurt komt van de verkoopcijfers van Het Smelt van Lize Spit van vorig jaar. Het genre literaire non-fictie, met als uitschieter Jihad van liefde van David Van Reybrouck en Mohamed El Bachiri, zit dan weer wel in de lift en zag zijn omzet stijgen met 25% ten opzichte van de eerste jaarhelft in 2016.
De markt van de strips blijft ondanks het dalende omzetcijfer vrij stabiel met een daling van slechts 0,3% van het aantal verkochte exemplaren. Strips kenden vooral in juni een slechte maand, na een heropleving in de drie maanden daarvoor. Daar staat tegenover dat de nieuwe titels van Suske en Wiske en FC De Kampioenen in juni wel met 4,3 % hun verkoop zagen toenemen.
Kinderboeken stabiel
Het kinderboekengenre verliest 0,8% in omzet tegenover dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van ‘vervolg’ boeken, zoals De waanzinnige boomhut-reeks van Andy Griffiths (Uitgeverij Lannoo) of Het leven van een loser-reeks van Jeff Kinney (De Fontein) bleef tot op heden een beetje onder de verwachtingen. Ook de speel-, leer- en hobbyboeken deden het minder goed in dit genre dit jaar. Desondanks is de verkoop in dit genre tot op heden redelijk stabiel, al valt af te wachten of de boost in de verkoop van kinderboeken in de tweede jaarhelft van 2016, mede dankzij het succes van Harry Potter en het vervloekte kind van J.K. Rowling (Uitgeverij De Harmonie), dit jaar zal kunnen worden geëvenaard.
Verkoop E-boeken
De verkoop van e-boeken loopt goed in Vlaanderen. Vergeleken met de eerste jaarhelft in 2016 steeg de verkoop van e-boeken met 5,3%. Het aandeel van e-boeken in de totale verkoop van boeken in afzet overschreed zelfs de grens van 4%. Ongeveer 29% van de beschikbare titels zijn ook verkrijgbaar als e-book. Fictietitels en thrillers blijven het meest geliefde genre voor de digitale boekenliefhebbers.
Waar koopt de Vlaming zijn boeken?
Het kanaal van verkoop via online boekenwinkels is het voorbije halfjaar opnieuw de grootste groeier, met 15,3% en behaalt in gewicht op jaarbasis voor het eerst de 20% drempel van de totale omzet (t.o.v. 17,4 % in de eerste jaarhelft in 2016 en 14,4% in 2015) in boekenverkoop. Zowel de boekhandelsketens als de onafhankelijke boekhandelaren zagen hun verkoop er licht op achteruit gaan.