Color Line en de Noorse Ulstein Verft hebben gisteren een intentieverklaring ondertekend voor de bouw van ‘s werelds grootste hybride ferry die tijdens een deel van het traject niks van emissies zal uitstoten.
De nieuwbouw moet in de zomer van 2019 in de vaart komen tussen het Noorse Sandeford en het Zweedse Strömstad.
In Sandefjord wordt walstroom voorzien en zullen een reeks batterijen in het schip opgeladen worden met groene energie. Volgens de werf en de rederij zal er voldoende stroom opgeladen kunnen worden om de fjord van Sandefjord in en uit te varen. Tijdens dat relatief lange deel van de overtocht zal de ferry dus niks van emissies uitstoten. Eenmaal op zee zal het schip zwavelarme bunkers gebruiken, waarbij de batterijen dan opnieuw door de generatoren worden opgeladen.
Walstroom
Color Line investeert al geruime tijd in een beperking van de emissies in de havens. In Oslo, Larvik en Kristiansand werden installatie gebouwd om de ropax-schepen tijdens hun verblijf daar van walstroom te voorzien.
Met een lengte van 160 meter en een capaciteit van 2.000 passagiers en 500 wagens wordt de hybride ferry van Color Line de grootste in zijn soort. De ‘Color Hybrid’ (werknaam) is overigens dubbel zo groot dan de ‘Bohus’ die nu op de route Sandefjord-Strömstad wordt ingezet. De werf gaf gisteren al een video met een artist impression van de nieuwe veerboot vrij.