Een gesprek met Olga Pashchenko gaat doorgaans gepaard met heel wat schatergelach. Laat dat een soort openhartigheid zijn die ook het klavierspel van deze jonge (°1986) en veelzijdige Russische muzikante typeert. Pashchenko startte op haar vijfde met pianospelen. Amper acht jaar later wilde ze daar zelf absoluut klavecimbellessen aan toevoegen. En op haar achttiende kwamen daar nog orgel en pianoforte bij. Studeren deed ze in Moskou bij topleraar Alexei Lubimov. Van hem leerde ze hoe inspirerend het wel is om klaviermuziek te spelen op het type instrument waarvoor de componist ze echt had bedoeld. En als er iets is wat Pashchenko gemeen heeft met haar illustere leraar Lubimov, dan is het wel de honger en gretigheid naar een zo breed mogelijk repertoire. 

Sinds december kan u kijken naar pianiste Olga Pashchenko en het Belgische orkest il Gardellino met Pianoconcerto nr. 9 in Es, KV 271 en Pianoconcerto nr. 17 in G, KV 453 van W.A. Mozart. 

Nagenieten kan nog even: Pianoconcerto nr. 9 is online beschikbaar tot maandagmorgen 11 januari en Pianoconcerto nr. 17 tot 18 januari. Daarna kan u terecht bij Evil Penguin TV waar beide opnamen worden aangeboden respectievelijk vanaf 13 en 20 januari.

Programma
W.A. Mozart: Pianoconcerto nr. 9 in Es, KV 271 | Pianoconcerto nr. 17 in G, KV 453

Uitvoerders
Solist
Olga Pashchenko, pianoforte

il Gardellino
Joanna Huszcza, Rossella Croce, Jacek Kurzydło, Madoka Nakamaru, Julie Rivest, viool 1 | Laura Andriani, Lilia Slavny, Michiyo Kondo, Marleen Vandaele, viool 2 | Raquel Massadas, Kaat De Cock, Amaryllis Bartholomeus, altviool | Ira Givol, Phyllis Bartholomeus, cello | Love Persson, contrabas | Jan De Winne, fluit | Marcel Ponseele, Lidewei De Sterck, hobo | Eyal Street, Jean-François Carlier, fagot | Bart Aerbeydt, Mark Demerlier, hoorn.

Foto: www.amuz.be