Als de modellen en de techniek van de in het Friese Koudum gebouwde Besla elektroboten Europawijd aanslaan, dan is de provincie Friesland weer een stap dichter bij een eerste plaats op het podium als het om elektrisch varen gaat. De nieuwe onderneming stond met een 11 meter stalen motorjacht van €575.000,- en een ruim 7 meter lange aluminium sloep van €149.000,- op Boot 2020 in Düsseldorf. Score: 25 proefvaarten met zeer serieuze belangstellenden voor het door Vripack in Sneek ontworpen designjacht en twee offertes voor een 13- en 15-meter versie.

Allemaal full electric, want in de botenwereld neemt de schaamte voor diesel de omvang aan van een Corona-virus, helemaal in een ecoland als Zwitserland. Maar in meer landen worden pleziervaarders gestimuleerd over te stappen op schone aandrijfbronnen. Besla, een ontwikkelings- en salesorganisatie van een groep Nederlandse investeerders, hoopt er garen bij te spinnen. Op Boot 2020 maakte ze een goede start, maar een serie proefvaarten op de Friese meren moet bij aanstaande kopers iedere twijfel ten aanzien van bereik en power wegnemen.
Gerben Zwerver, die ook al ervaring heeft met acht elektrisch aangedreven canal cruisers, zit niet over de goede afloop in, al hebben de nieuwste boten nog geen meter gevaren. “Eenmaal op het water zijn ze verkocht.”
Zwerver is aandeelhouder in Besla, maar ook de baas van Friesdec BV in Koudum, de werf die de Besla’s bouwt. De verkoop heeft Besla toevertrouwd aan Remco de Vries, al zijn hele leven lang werkzaam in de watersport, onder andere bij Allpa Marine Equipment in Nijmegen en de nautische touroperator Le Boat.

Friese know-how
Besla maakt wat de aandrijftechniek en de sturing betreft gebruik van diverse leveranciers. Het Duitse Fischer Panda is de belangrijkste. “Wij zijn zo vooruitstrevend en hebben inmiddels zoveel kennis in huis, dat men geregeld bij ons komt kijken hoe wij een probleem opgeslost hebben. En de leveranciers staan ons ook continu bij, want de wederzijdse belangen zijn actueel en groot. Het is niet zomaar wat, een elektrisch aangedreven jacht bouwen dat ook speciaal ontworpen is om er uitsluitend elektrisch mee te varen. Vergelijk het gerust met het maken van elektrische auto’s. Gelukkig hebben wij niet het probleem van het grote gewicht van de accu’s; dat is juist positief.”

Diesel?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA


Zwerver, als “electric Gurbe” de Elon Musk van Friesland, verwacht de voorsprong spoedig te kunnen verzilveren, nu ook de elektrische sloep al gemeengoed aan het worden is. “Je ziet het op de beurs: mensen denken na en stellen de vraag: moet ik nu nog een jacht laten bouwen met een dieselmotor? Afhankelijk van het land waar men vandaan komt, begint stille, schone en duurzame energie steeds zwaarder te wegen. Daarom trekken we ook de aandacht van investerende pleziervaarders op de Bodensee op de grens van Duitsland en Zwitserland, waar het gebruik van fossiele brandstoffen verboden is.”

Meer info:
www.besla.nl
www.facebook.com/jachtbouwfriesland/
www.boot.de
www.fischerpanda.de
www.vetus.com/en/electricity-on-board.html
www.victronenergy.nl/
www.mgenergysystems.eu/
www.tesla.com/nl_nl

Foto’s: Besla uit Koudum had een vijf man sterk verkoopteam naar Düsseldorf afgevaardigd. Geheel rechts sales manager Remco de Vries met aan zijn rechterhand Gerben Zwerver van jachtwerf Friesdec en mede-aandeelhouder van Besla Electric Boats. Reporter: Albert Hendriks Friesland Holland News. (www.friesnieuws.nl)