De Belgische klarinettiste Annelien Van Wauwe wordt beschouwd als een van de meest boeiende en originele klarinettisten van haar generatie. Vanaf jonge leeftijd won zij talrijke internationale wedstrijden, zoals in Lissabon, Turijn, Brussel en Berlijn. De gedeelde overwinning op de 61ste Internationale Muziekwedstrijd van de ARD in München in 2012, was een beslissende stap naar internationale erkenning. Sindsdien trad zij op met toonaangevende orkesten zoals het SWR Radiosymphonie Orchester Stuttgart, het symfonieorkest van de Bayerische Rundunk, de Nürnberger Philharmoniker, Brussels Philharmonic, het BBC Symphony Orchestra en het BBC Philharmonic Orchestra. Ze trad ook op met diverse kamerorkesten zoals het Orchestre de Chambre de Genève, het Prague Chamber Orchestra, het Wiener Kammerorchester en het Münchner Kammerorchester. Zij trad regelmatig op in prestigieuze muziekzalen waaronder de Tonhalle Zürich, Bozar Brussels, het Konzerthaus Berlin, het Konzerthaus Vienna en het Concertgebouw Amsterdam.

In 2014 speelde Annelien een bejubeld debuut met het Deutsches Symphonieorchester in de Philharmonie te Berlijn, met een uitvoering van het klarinetconcerto van Aaron Copland. Bij de te verwachten hoogtepunten in het seizoen 2016-2017 behoort de wereldpremière in Zürich van de ‘Sonata V’, aan haar opgedragen door Manfred Trojahn. Ze zal ook optreden ANNELIEN VAN WAUWE in concerten met de Münchner Symphoniker, het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra en het BBC Scottish Symphony Orchestra. Zij werd opnieuw uitgenodigd voor uitvoeringen met het Ulster Orchestra in Belfast en het BBC National Orchestra of Wales, en zij debuteert in de zomer van 2017 in Wigmore Hall en in de BBC Proms in Cadogan Hall.

Annelien is regelmatig te gast op internationale festivals zoals het Luzern Festival, het Schleswig-Holstein Musik Festival, de Festspie- le Mecklenburg-Vorpommern, het Cheltenham Music Festival, het West Cork Chamber Music Festival, de Kissinger Sommer en het Festival de Radio France in Montpellier.

Zij kreeg talrijke beurzen, onder meer van de Mozartgeselschaft Dortmund en de Banque Populaire Paris. Annelien ontving de Klara-prijs van de Vlaamse Radio en gaf een debuut-cd uit metklarinetsonates van Weinberg en Prokofiev (Genuin 2015).

Annelien studeerde onder meer bij de internationaal befaamde soliste Sabine Meyer, die haar uitnodigde op een Europese tour met het Swedish Chamber Orchestra onder leiding van Andrew Manze. Zij nam ook deel aan masterclasses met de veelgevraagde leraar Yehuda Gilad. Anne- lien heeft een voorliefde voor oude muziek en studeerde klassieke klarinet bij Eric Hoeprich en Ernst Schlader. Annelien Van Wauwe is hoofddocente aan het Koninklijk Conservatorium in Antwerpen.

Ze wordt begeleid door de al even talentvolle pianist Lucas Blondeel. Ze spelen muziek van Schumann, Berg en de jarige Weinberg.

Lucas Blondeel werd in 1981 in Brussel geboren en begon op vierjarige leeftijd muziek te maken op een fortepiano uit de vroege 19e eeuw die te koop stond in de kunstgalerie van zijn ouders. Als ontvanger van studiebeurzen door de Deutsche Stiftung Musikleben en de Studienstiftung des Deutschen Volkes, studeerde hij bij professor Klaus Hellwig aan de Universität der Künste Berlin. Hij won prijzen in internationale competitie in Antwerpen, Genève, Zürich, Berlijn en Cincinnati en trad op in de meeste Europese landen, de Verenigde Staten, Japan, Singapore en China.

Als Lied-begeleider raakte hij sterk geïnspireerd door masterclasses met Helmut Deutsch, Wolfram Rieger, Irwin Gage, Thomas Hampson, Kiri Te Kanawa en Brigitte Fassbender. Zijn passie voor liederen werd beloond met de prijs voor beste liedbegeleider op de La Voce-competitie van de Beierse radio in Bayreuth.

Lucas Blondeel heeft vele jaren historische performance en fortepiano bestudeerd bij Jos Van Immerseel, Bart Van Oort en Malcolm Bilson. Hij is ervan overtuigd dat de transparantie, de retorische elementen en de buitengewone levendigheid van de historische benadering haar plaats kunnen vinden in het moderne pianospel en wil een rol spelen in het dichter bij elkaar brengen van deze twee werelden.

Hij nam verschillende CD’s op: Schubert Impromptus (Klara), muziek van Haydn (Cyprès), kamermuziek van Albert Huybrechts (Cyprès), Lieder van Schubert, Strauss en Mahler met bas-bariton Werner Van Mechelen (Phaedra), werken voor klarinet en piano door Weinberg en Prokofiev met Annelien Van Wauwe (Genuin) en twee opnamen met pianoduetten van Schubert en Schumann met Nicolas Callot, opgenomen op een historische fortepiano door Conrad Graf uit 1826 (Warner Classics). Zijn concerten en opnames worden regelmatig uitgezonden door Klara, Musiq3, NL4, HR2, Bayern4, SWR2, BBC3 en France Musique.

Sinds 2012 leidt hij een pianolessen aan de Akademie für Tonkunst (universiteit voor coöperatief onderwijs) in Darmstadt. Hij heeft Masterclasses gegeven in België, Duitsland, Hongarije en China. In april 2018 werd Lucas Blondeel benoemd tot hoogleraar piano aan de Universität der Künste Berlin

Mieczyslaw Weinberg (1919-1996)

Een van de best bewaarde geheimen van Russische muziek uit de twintigste eeuw is het werk van de in Polen geboren Sovjet-componist Moisey (Mieczyslaw) Weinberg, die vaak als Vainberg wordt gespeld. Weinberg is geboren in een getto van Warschau in een familie van joodse artiesten. Hij maakte zijn debuut als pianist op tienjarige leeftijd en op 12-jarige leeftijd studeerde hij aan het conservatorium van Warschau. Met het uitbreken van de oorlog in 1939, vluchtte Weinberg naar Minsk. In 1943 stuurde Weinberg de partituur van zijn eerste symfonie aan Dimitri Shostakovich, die onder de indruk was en ervoor zorgde dat Weinberg met officiële goedkeuring werd uitgenodigd naar Moskou. Dit was het begin van hun lange vriendschap en van Weinberg’s carrière als Sovjet-componist.

Weinberg was het enige lid van zijn onmiddellijke familie die de Nazi-Holocaust overleefde.

Zijn schoonvader werd in 1948 als vijand van de staat afgevoerd. Wegens zijn aanval op het formalisme tijdens het Sovjet Composers Union Congress begin 1953 werd Weinberg aangehouden tijdens de zogenaamde ‘Doctor’s Plot’. Shostakovich greep namens Weinberg in bij Lavrentii Beria, hoofd van de NKVD, maar bij de dood van Stalin op 5 maart 1953, verwierf Weinberg zijn vrijheid. Voor de rest van de jaren 1950 bleef Weinberg low profile, maar hij bleef werken en vond uiteindelijk een gunstige ontvangst bij artiesten als pianist Emil Gilels en dirigent Kurt Sanderling.  De symfonie nr. 6 voor koor en orkest op. 79 (1963) hielp de reputatie van Weinberg in Rusland en blijft zijn bekendste werk.

Weinberg’s eigen oordeel was dat de opera Passazhirka (De Passagier, Op.97, 1968) het belangrijkste was van zijn composities. Zijn omvangrijke en indrukwekkende oeuvre omvat 156 opusnummers en bevat tien opera’s, drie balletten, 25 symfonieën, 17 strijkkwartetten, veel koorwerken en muziek voor meer dan 60 films. Weinberg’s stijl is romantisch in de kern, maar maakt gebruik van een sterk uitgebreid tonaal palette, gecombineerd met levendige instrumentkleur. Sinds de dood van Weinberg begint de opname van zijn muziek eindelijk naar het westen te komen, en zijn nooit-middelmatige symfonieën hebben veel gehoor gevonden, vooral bij die luisteraars die al van de muziek van Shostakovich houden.

Programma:

Robert Schumann: Fantasiestücke Op. 73

Alban Berg: 4 Stücke

Camille Saint-Saëns: sonate pour clarinette et piano Op. 167

Pauze

Robert Schumann: Romanzen Op. 94

Mieczyslaw Weinberg: klarinetsonate Op. 28

 

100 jaar Weinberg
28 februari 2019 20:15 – 22:00

locatie   Heilig-Kruiskerk, Mortsel

Adres: Heilig Kruisstraat, Mortsel, B2640