Het kunstwerk “L’embarquement d’Iphigénie” van Edgard Tytgat is terug in het Kursaal van Oostende. Het werd voor de start van de grote verbouwingen verhuisd naar Thermae Palace, en is vandaag, 20 jaar later, terug thuis in het Kursaal dankzij het recent goedgekeurde beheersplan van Onroerend Erfgoed Vlaanderen.

Tapijtontwerp van 4 op 4
Midden de jaren vijftig kreeg Edgard Tytgat de opdracht van architect Léon Stynen om een werk te maken voor het Kursaal. Tytgat zocht daarvoor inspiratie in de Griekse mythologie. Het ontwerp stelt de inscheping voor van Iphigenia, de dochter van Agamemnon. Het kunstwerk op doek “L’embarquement d’Iphigénie” is eigenlijk een ontwerp voor een tapijt, vandaar dat het ook in spiegelbeeld staat afgebeeld. Het tapijt zelf werd nooit gerealiseerd, maar het geschilderde meesterwerk van vier op vier meter hing jarenlang op in de Ridderzaal van het Kursaal. Nu krijgt het een plaats in de Erehal zodat het voor elke concertbezoeker zichtbaar is.

Beheersplan
Onroerend Erfgoed Vlaanderen heeft recent het ingediende beheersplan van Kursaal Oostende goedgekeurd. Het plan omvat een omschrijving en aanpak hoe er de komende 20 jaar met het gebouw zal worden omgegaan. De hoofddoelstelling hierbij is om de erfgoedwaarden voor het exterieur, het interieur als de cultuurgoederen in stand te houden en te herstellen waar nodig. Tegelijk is het de bedoeling om het gebouw te kunnen blijven exploiteren en toegankelijk te maken voor een groot en zeer divers publiek. Voor de werken opgesomd in het beheersplan komt het Kursaal in aanmerking voor subsidies van Onroerend Erfgoed Vlaanderen.

Restauraties
Eerder dit jaar werd ook de driedelige fries van Mendelson gerestaureerd. Hij introduceerde destijds de techniek van wandversieringen in België die tot stand kwamen met een verfpistool. Wellicht is de fries die hij in 1953 in de grote zaal van het Kursaal realiseerde de eerste grote schildering in ons land die op die manier tot stand kwam. Het werk is te bezichtigen op de volledige achterwand van het hoofdbalkon. De kunstenaar Pierre Caille ontwierp destijds twee figuren in keramiek en stonden in de erehal bovenaan de trap. Aan één van beide figuren legt men momenteel de laatste hand voor herstelling nadat die beschadigd werd tijdens een evenement. Op langere termijn is het ook de bedoeling om de gigantische muurschildering van Paul Delvaux in ere te herstellen.

Investeringen
Naast het beheersplan blijft Kursaal Oostende verder investeren met respect en in de stijl van het authentieke gebouw. Eerder werd de volledige bar in samenwerking met het VTI uit Oostende vernieuwd in de stijl van de monumentale houten wandpartijen en pilaren in het Kursaal. Hier komen nog drie mobiele barelementen bij die overal kunnen ingezet worden op evenementen en ook het vestiairemeubel wordt in dezelfde stijl vernieuwd en aan de ingang worden twee grote bloembakken met houten latjes voorzien. Bij de investeringen wil Kursaal Oostende ook telkens kijken naar milieuvriendelijke oplossingen. Zo werden 15 nieuwe duurzame LED-armaturen opgehangen in de Erehal.

Kunst in het Kursaal
Het Kursaal is populairder dan ooit. In de Singel loopt momenteel een grote hommage rond Léon Stynen en begin dit jaar was er een grote expo over Tytgat in museum M in Leuven. Naast het werk van Tytgat zijn er nog heel wat andere kunstwerken opgenomen in het originele Beschermingsbesluit van 1998 en in het beheersplan. Samen met o.m. de muurschildering van Paul Delvaux en de beeldengroep van Jespers op het Monacoplein vormt het Casino Kursaal een voorbeeld van geslaagde integratie van beeldende kunst in architectuur.

Foto’s: www.kursaaloostende.be