Vanaf maandag 10 september staat Carrefour België volledig in het teken van Act For Food en van de veertien engagementen voor betere voeding.
Wat is Act For Food precies? Act For Food is een wereldwijd programma van de Carrefour Groep met concrete, lokale acties om een gezonder eetpatroon te ontwikkelen. Het wordt georganiseerd in elk land waar de Groep actief is, dus ook in België. Dit programma wil ervoor zorgen dat de medewerkers en klanten van Carrefour overal gezond kunnen eten voor betaalbare prijzen. Dit is het eerste, concrete initiatief van het Transformatieplan dat in januari voorgesteld werd. Dat plan moet van Carrefour de belangrijkste partner bij de voedseltransitie maken.
Waarom Act For Food?
Omdat de voedseltransitie de grootste uitdaging van de 21e eeuw is. Omdat we tegen 2050 maar liefst 9,5 miljard monden zullen moeten voeden, de natuurlijke bronnen elke dag meer en meer uitgeput geraken (denk maar aan overbevissing, bodemuitputting, klimaatverandering, ontbossing, vervuiling …) en er veel te veel voeding verspild wordt (1/3 van de wereldwijde productie eindigt op de vuilnisbelt).
Er moet dus dringend iets veranderen.
Dat geldt niet alleen voor de productiemethoden, maar ook voor de distributie- en consumptiegewoonten. De consument eist dit ook, want hij aanvaardt geen compromissen meer en wil enkel nog gezonde, veilige, lekkere én milieuvriendelijke producten op zijn bord zien. Carrefour heeft dat goed begrepen en ontwikkelde daarom Act For Food. Vanaf 10 september toont Carrefour België de veertien engagementen die het al uitgevoerd heeft of op korte en middellange termijn zal realiseren. Zo wil Carrefour de voedselkwaliteit overal en voor iedereen verhogen.
Carrefour engageert zich: als een klant elders een bioproductvindt dat goedkoper is dan hetzelfde product van Carrefour BIO, dan betaalt Carrefour het verschil terug.
1500 producten van Carrefour BIO
Meer dan twintig jaar geleden was Carrefour er al van overtuigd dat iedereen biologische producten moet kunnen kopen. Daarom ontwikkelde Carrefour zelf een ruim gamma gecertificeerde bioproducten. Vandaag telt Carrefour BIO zo’n 1500 verschillende voedings- en andere producten. Deze bioproducten hebben een hogere voedingswaarde, zijn gezonder, hebben meer smaak en bevatten gegarandeerd geen schadelijke stoffen. Bovendien helpt biologische landbouw mee in de strijd tegen de klimaatverandering.
Het goedkoopste biomerk van België
Om al deze redenen is Carrefour België niet alleen vastberaden om zijn biomerk uit te breiden en in te spelen op alle behoeften van de consument. De keten wil van Carrefour BIO voortaan ook het goedkoopste biomerk van België maken, want Carrefour België vindt dat prijzen de weg naar een gezonder eetpatroon niet mogen belemmeren.
Als een klant een vergelijkbaar product elders goedkoper vindt, engageert Carrefour België zich om het verschil terug te betalen (in bonuspunten via de klantendienst).
Act For Food is een heus manifest, een engagement voor de toekomst.
Voor het eerst zet Carrefour zo’n groot programma op touw en daarom wil het ook al zijn medewerkers aansporen om gezonder te eten. Dat doet het vooral via een interne wedstrijd en diverse initiatieven die medewerkers de kans geven om het enorme gamma Carrefour BIO producten te (her)ontdekken.