Deze zomer werden in Antwerpen God, Maria en alle heiligen bezongen, maar ook die ene geliefde, die voor zovele dichters en componisten een grenzeloze inspiratiebron was. Van 18 tot en met 27 augustus presenteerden de beste Belgische en internationale ensembles hun visie op Adoratio, het overkoepelende festivalthema van Laus Polyphoniae 2017. Deze succesvolle editie bevestigt meer dan eens de reputatie van Laus Polyphoniae als wereldklasse en doet halsreikend uitzien naar de 25ste jubileumeditie volgend jaar. “We kijken terug op een bijzonder festival met stuk voor stuk uitverkochte zalen. Tien dagen lang weerklonk aanbidding en verering in woord en klank, met niet minder dan 362 musici tijdens meer dan 70 activiteiten op de mooiste historische plekken in Antwerpen. Maar meer nog dan de ongelofelijke publieksopkomst is het vooral ons hartverwarmende publiek en de exclusieve uitvoeringen van musici op topniveau die deze editie zo geslaagd maken.” klinkt het tevreden bij Bart Demuyt, directeur AMUZ en artistiek leider Laus Polyphoniae.
‘s Werelds grootste polyfoniefestival
Laus Polyphoniae, dat doorgroeide tot ‘s wereld grootste polyfoniefestival, maakt van Antwerpen een jaarlijkse ankerplaats voor jonge internationale musici en gevestigde waarden. Voor verschillende ensembles en musici staat Laus Polyphoniae gelijk aan de doorbraak van hun internationale carrière. Dankzij een nauwe band met de wetenschappelijke wereld wordt er door het festival steeds opnieuw geïnvesteerd in inhoudelijke onderbouwde uitvoeringen.

Het jonge Sollazzo Ensemble en het wereldvermaarde Huelgas Ensemble; topper Cappella Pratensis dat werd geflankeerd door het unieke Flanders Boys Choir en het indrukwekkende Stile Antico dat het festival mocht openen, brachten er in opdracht van Laus Polyphoniae meerdere nieuwe uitvoeringen in wereldpremière. “Het feit dat we in Vlaanderen resoluut kiezen om vakmanschap van eeuwen geleden, met name het schrijven van polyfonie, centraal te zetten blijft tot op vandaag uniek. Duizenden bezoekers vonden tijdens deze editie van Laus Polyphoniae hun weg naar Antwerpen om er elkaar te vinden in de rijkdom van muziek die geschreven werd uit adoratie. Er was symbiose tussen uitvoerders, architectuur, akoestiek en een bijzonder aandachtig en talrijk opgekomen internationaal publiek. Adoratio is een festivaleditie om te koesteren.” aldus Bart Demuyt.
Jubileumeditie tijdens Antwerp Baroque 2018, Rubens as an inspiration
Ook in 2018 gaat Laus Polyphoniae niet onopgemerkt voorbij. Voor die 25ste editie kiest AMUZ voor een Laus Polyphoniae XL. Van 16 augustus tot en met 16 december verbindt 1618, Before & Beyond de polyfonie, die zoals steeds het hoge woord voert tijdens het zomerfestival en inhoudelijk put uit de middeleeuwen en renaissance, met de najaarsconcerten die volledig in het teken van de barok staan. 1618 als symbolische overgang naar de barok in Antwerpen, het jaar waarin de Sint-Augustinuskerk, nu de concertzaal van AMUZ, voor het eerste zijn deuren openden. 1618 is muzikale hartstocht waarin 1000 jaar muziekgeschiedenis aan bod komt.

Het Antwerpse barokjaar zet deze jubileumeditie bovendien extra klank bij. Het uitbundige stadsfestivalAntwerp Baroque 2018, Rubens as an inspiration wordt mede door Laus Polyphoniae muzikaal vorm gegeven. Tijdens Laus Polyphoniae 2018 zal niet alleen de muziek de bezoeker in vervoering brengen maar ook de drie nieuwe kunstwerken van Jan Fabre die als een hedendaagse Rubens de hoofd- en zijaltaren van de vierhonderd jaar oude Sint-Augustinus zal sieren.
> Tickets & info:  www.amuz.be of telefonisch op het nummer +32 (0)3 292 36 80 (DI & DO 13.00-16.00)