McDonald’s België heeft duurzaamheid altijd al hoog in het vaandel gedragen en dat vertaalt zich in concrete maatregelen in zijn restaurants. Dit jaar viert het 10 jaar Green Truck, zijn eigen vrachtwagen voor het ophalen en beheren van restaurantafval. De vrachtwagen haalt het afval 2 keer per week op in 6 gesorteerde stromen die nadien gerecycleerd worden. Het is ook 10 jaar geleden dat oplaadpunten voor elektrische voertuigen ter beschikking werden gesteld aan zijn klanten. Vandaag hebben 31 van de 84 restaurants een oplaadpaal op de parking.
In september 2018 kondigde McDonald’s België een testfase aan voor kartonnen rietjes in 7 restaurants in Brussel en in Namen. Midden januari stapten twee Gentse restaurants ook in de testfase. « Kartonnen rietjes worden in een aantal van onze restaurants getest om de mening van onze klanten te verzamelen. De rietjes worden ook niet meer automatisch aan klanten gegeven, maar enkel op vraag hetgeen het aantal rietjes deed dalen. We hebben ons geëngageerd om onze milieu-impact te verminderen en dankzij deze nieuwe maatregel kunnen onze klanten een bewuste keuze maken of ze al dan niet een rietje wensen. Hoewel de ervaring van een kartonnen rietje anders is, zijn de meeste reacties van onze klanten positief.» zegt Kristel Muls.
Een fantastisch 2018
478 nieuwe arbeidsplaatsen werden vorig jaar gecreëerd. Het bedrijf telt vandaag 84 restaurants onder de leiding van 24 franchisenemers. In totaal worden 4.971 mensen tewerk gesteld die samen van 97.218 opleidingsuren konden genieten.
Vorig jaar investeerde McDonald’s België meer dan €25 miljoen in de overgang van 30 restaurants naar het McDo 2.0 concept en de opening van 4 nieuwe restaurants in Couvin, Sambreville, Courcelles en Hannut. Het bedrijf introduceerde McDo 2.0, het concept van tafelbediening en waarbij burgers à la minute worden bereid, drie jaar geleden in een aantal restaurants. De producten worden op het moment van de bestelling pas bereid en klanten kunnen voortaan hun bestelling aan de kiosken doen om nadien aan tafel bediend te worden. Vandaag bieden 79 van de 84 restaurants bediening aan tafel.
« In 2018 mochten we 4,2 miljoen nieuwe klanten verwelkomen. We zijn ontzettend fier te zien dat onze klanten onze initiatieven waarderen om het voor hen nog aangenamer te maken in onze restaurants. We innoveren elke dag voor onze klanten en voor onze medewerkers. » legt Kristel Muls, woordvoerster McDonald’s België uit.
Vooruitzichten 2019
In 2019 voorziet McDonald’s België een totale investering van zo’n €20 miljoen voor 4 openingen, de verdere uitrol van McDo 2.0 en een aantal vernieuwingen.
Komende herfst opent het eerste Belgische Ronald McDonald huis de deuren naast het kinderziekenhuis van het UZ Brussel campus Jette. Het Ronald McDonald Huis, een initiatief van de vzw Ronald McDonald Kinderfonds, zal een thuis bieden aan families van gehospitaliseerde kinderen zodat ze op enkele stappen van hun zieke kindje kunnen verblijven.
Voor verdere informatie, surf naar www.mcdonalds.be.

Foto: McDonald’s Belgium