Met de actie ‘Samen Leren Koken’ wil Mars Belgium via het geliefde merk Uncle Ben’s® ouders aansporen om samen met hun kind(eren) in de keuken aan de slag te gaan. Want leren koken is even essentieel als leren lezen en schrijven. Door samen te koken en te eten, leren kinderen meteen ook ‘in het moment’ te zijn. Bij de actie in de winkel wordt een vrolijk opstapje op kindermaat voorzien, zodat de kids ook echt actief kunnen meehelpen. De actie is een ‘Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’-initiatief van Mars Belgium en loopt exclusief bij Carrefour. Het gaat om een globaal pilootproject dat eerst in België wordt gerealiseerd.
‘Jong geleerd, oud gedaan’: leren koken is even belangrijk als leren lezen en schrijven.
Kinderen spelenderwijs leren wat evenwichtige en gevarieerde maaltijden zijn door hen actief bij het kookgebeuren te betrekken: daar draait het om bij ‘Samen Leren Koken’. Tijdens zo’n gezellige familiemomenten steken kinderen heel wat op. Zo leren ze een bredere variatie aan ingrediënten kennen en maken ze kennis met verschillende smaken. Of plezier hebben in eten en nieuwe smaken ontdekken. Want als kinderen op jonge leeftijd regelmatig samen met hun ouders op culinaire ontdekkingstocht gaan, is het pad geëffend voor evenwichtige eetgewoontes op latere leeftijd. Ouders zijn op vlak van voeding het belangrijkste rolmodel. Daarom is het belangrijk dat ouders kinderen bij het koken en tafelen betrekken. Als ouders het goede voorbeeld geven, volgen de kinderen veelal vanzelf.
Niet alleen wat je eet is belangrijk, met wie je het eet is dat ook. Leren ‘uitschakelen’ en in het moment te zijn met de mensen die ertoe doen.
Het is niet alleen belangrijk om gezonde eetgewoontes (gevarieerd en evenwichtig) aan te leren, veel experts zijn het er roerend over eens dat het meer dan ooit belangrijk is om familiale ‘time out’ in te lassen waarbij er tijd wordt gemaakt om echt samen te zijn en aandacht voor elkaar te hebben. Waar de tv, smartphone en tablet even uitgaan om samen eten klaar te maken en samen te eten. Het levert huiselijke gezelligheid, de vaardigheid om ‘in het moment te zijn’ en vooral leuke herinneringen op.
Het ouders gemakkelijk maken om vaker samen met hun kind(eren) in de keuken aan de slag te gaan en samen te koken. Dat is de inzet van dit MVO-initiatief dat deel uitmaakt van een globaal pilootproject van Mars in de winkels van Carrefour.
Variatie en evenwicht: één rijstdag per week? Een goed idee!
Als je wil inzetten op variatie dan is rijst een goed idee. Vandaag plannen Belgische gezinnen die rijst eten gemiddeld 2 keer per maand een rijstdag. Maar 30 % (1) van de Belgische gezinnen zet nog geen rijst op het menu, terwijl er toch tal van voordelen aan verbonden zijn. Om te beginnen is rijst gemakkelijk en snel te bereiden, leent het zich tot veel gerechten, is het gemakkelijk verteerbaar en van nature gluten- en lactosevrij. Rijstgerechten hebben over het algemeen een goed nutritioneel profiel gezien ze gemakkelijk combineerbaar zijn met veel groeten, mager vlees of vis. Bovendien is er rijst voor ieders smaak: langkorrel, volkoren, risotto, Basmati, Jasmijn of gecombineerd met granen als couscous en quinoa.
Uncle Ben’s: al meer dan 40 jaar rijst van topkwaliteit ge(s)maakt in België: 215 kwaliteitscriteria, want elke korrel telt.
Met een marktaandeel van 35 % (2) blijft Uncle Ben’s de merkfavoriet van de Belgische gezinnen. Minder geweten is dat de Uncle Ben’s-rijst gemaakt wordt in Olen, ten noorden van Antwerpen. De Uncle Ben’s-fabriek in Olen is niet alleen één van de twee grote rijstfabrieken van Mars Food in de wereld, het is ook het wereldwijd expertisecentrum voor droge rijst en beschikt over een eigen R&D centrum en ligt aan de basis van verschillende innovaties. Hier werd in 1983 het kookbuiltje bedacht, in 1987 de 10-minuten-rijst, in 2002 de Express-rijst (2 min in de microgolfoven of in de pan) en in 2015 het nieuwe gamma ‘Rijst en Granen’ (met o.a. quinoa, couscous, tarwe). De rijstfabriek van Mars Food in Olen heeft een productiecapaciteit van 115.000 ton per jaar, hier wordt de rijst gemaakt die aan de basis ligt van maar liefst 800.000.000 rijstmaaltijden per jaar. De rijst is voor 95 % bestemd voor export naar 35 landen, tot in Australië. De belangrijkste afzetmarkten zijn Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.
Innovatie en herformulering gebaseerd op Mars Nutritionele Criteria.
Innovatie betekent ook het continue verbeteren en herformuleren van producten. Binnen de gezondheids- en welzijnsambitie van Mars Food wordt er gewerkt aan aantal pijlers waaronder het herformuleren van het productaanbod in lijn met de Mars Nutritionele Criteria. Deze zijn gebaseerd op de aanbevelingen van de World Health Organisation. Zo wordt de formulering aangepast naar o.a. minder zout en suiker en tegelijk wordt gewerkt aan meer vezels en meer groenten en fruit. Zo engageert Mars zich om er tegen 2020 voor te zorgen dat 50 % van haar rijstproducten volkoren granen of peulvruchten bevatten, en bevatten alle tomaatgebaseerde sauzen nu al minstens een portie groenten of fruit per bereide portie.
Rijst is het meest geconsumeerde voedingsmiddel op aarde. Als producent van het wereldwijde nummer-één-rijstmerk is Mars dan ook vastberaden om de toon te zetten voor al haar rijst, waarvan de langkorrelrijst hoofdzakelijk geteeld wordt in Spanje en Italië en de aromatische rijstsoorten vooral in Pakistan en Indië. Sinds 2017 is de Uncle Ben’s-Basmati-rijst reeds 100 % afkomstig van boeren die toewerken naar de Sustainble Rice Platform (3) standaard voor duurzame rijst. Sinds januari 2018 werd er een nieuwe mijlpaal bereikt: 96 % van de rijst die verwerkt wordt in de Uncle Ben’s-fabriek is nu afkomstig van boeren die toewerken naar deze SRP-standaard voor duurzame rijst. Bovendien gaat Mars nog verder dan de SRP-standaard door te investeren in programma’s die mensenrechten versterken, die kansen voor vrouwen creëren en die de waterstress aanpakken in de rijstketen. De voortrekkersrol van Mars rond rijst wordt ook erkend door het International Rice Research Institute (IRRI), World Wildlife Fund (WWF) en United Nations Environment (UNE). Er wordt echter niet enkel gekeken naar duurzame aankoop, maar ook naar duurzame productie. Zo gebruikt Mars in België 100 % elektriciteit afkomstig van hernieuwbare energie, wordt het gebruikte water op het terrein zelf gezuiverd en wordt meer dan 90 % van de rijst uit Italië en Spanje per binnenschip aangevoerd vanuit de haven van Antwerpen. Daarmee houdt de Mars-fabriek elk jaar meer dan 3250 vrachtwagens van de weg.
De actie ‘Samen Leren Koken’ vindt plaats in de Carrefour Hyper- en Supermarkten van 30 januari tot en met 11 februari 2019. Het Uncle Ben’- opstapje-op-kindermaat is gratis bij aankoop van 4 deelnemende Uncle Ben’s-producten (tot uitputting voorraad).
Volg de actie op de Instagram-pagina van Uncle Ben’s: @unclebensbelgium.

Foto’s: Remy Communication