Er zijn weinig kunstenaars in de moderne kunstgeschiedenis wiens naam zo tot de verbeelding spreekt als Pablo Picasso. Controversieel en eigenzinnig. Pionier.

De tentoonstelling Picasso: La Celestina – Leven tussen de Lijnen richt zich op een specifieke verzameling etsen, ontwikkeld in 1968 en in 1971 door de kunstenaar zelf gebundeld onder de naam “La Celestina”.

De verzameling maakt deel uit van Picasso’s laatste grote suite etsen, Suite 347, die hij op 85-jarige leeftijd in zijn woning in Mougins (FR) produceerde. Centraal in deze reeks staat het Spaanse literaire personage Celestina, de centrale figuur uit La Tragicomedia de Calisto y Melibea, een roman in dialoogvorm van Fernando de Rojas uit 1499.

De bijzondere fascinatie van Picasso voor ‘zijn’ Celestina heeft diepe wortels. In deze bijzondere reeks geeft Picasso stelselmatig niet alleen Celestina’s, maar ook zijn eigen, diepste gevoelens prijs en krijgt de kijker door middel van een unieke visuele taal inkijk in de geest van een der grootste kunstenaars van de 20ste eeuw.

In het algemeen heerst er grote onduidelijkheid over de ware toedracht en oorsprong van Picasso’s fascinatie voor dit illustere personage. Wat echter wel vaststaat is dat ze als een rode draad doorheen zijn carrière loopt. Zo nu en dan komt ze even tevoorschijn, verdwijnt vervolgens weer en duikt pas na enkele jaren opnieuw op.

Wat we wél met zekerheid kunnen zeggen is dat Picasso onder andere via het werk van Goya met haar in contact kwam. Gedurende zijn opleiding als jonge kunstenaar in Madrid vertoefde hij vaak in het Prado om te schetsen naar en te leren van zijn grote voorbeelden. Zo zijn er schetsen uit 1894 bekend waarin hij enkele scènes uit Goya’s ‘Caprichos 17′(onderdeel van de permanente collectie in MDR) in potlood en papier natekent. Niet toevallig kreeg Celestina in deze ‘Caprichos’ reeds door Goya een centrale rol toebedeeld. Picasso is zijn hele leven de werken van zijn grote voorbeelden blijven imiteren, incorporeren, herkauwen en herinterpreteren. Misschien is hij toen als jonge kunstenaar bij het natekenen van Goya’s etsen reeds in de ban geraakt van de mysterieuze Celestina.

De tentoonstelling loopt nog tot 4 november 2019. Een zeer mooi geïllustreerde brochure begeleidt de tentoonstelling.

Museum De Reede
Ernest Van Dyckkaai 7
2000 Antwerpen
+32(0)3 434 03 04
info@museum-dereede.be
www.museum-dereede.com

Foto’s: Ruddy Berghmans