Ook de Antwerpse kunstensector zet zijn schouders onder het culturele stadsfestival ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’. Tijdens dit festival herontdekt de stad haar barokke roots. Naast een kernprogramma van tentoonstellingen in de musea en de kerken brengt ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’ een gevarieerd programma in de stad vol muziek, theater, literatuur, streetart, fotografie, installatiekunst, dans, performances, wandelingen, ontwikkeld door en in samenwerking met heel wat klinkende namen uit de Antwerpse kunstensector. Bovenop het programma van tentoonstellingen in het Rubenshuis, het M HKA, het Middelheimmuseum, het Fotomuseum, het MAS, het Museum Plantin-Moretus, het Snijders&Rockoxhuis en de Monumentale Kerken van Antwerpen wordt door de stad Antwerpen in samenwerking met heel wat culturele partners een activiteitenprogramma op touw gezet dat de historische barok van Rubens in dialoog brengt met de hedendaagse Antwerpse kunstensector. Barok wordt daarbij in de brede betekenis van het woord geïnterpreteerd, dus niet louter als kunsthistorisch begrip, de barok, maar ook als bredere culturele uiting, het barokke. Het eindresultaat voert het publiek steeds terug tot de verbeeldingrijke wereld van Rubens, inspirerend genie van innovatie en creativiteit. Met dit uitgebreid evenementieel programma wil de stad Antwerpen het barokfestival nog dichter bij de Antwerpenaar brengen.
Kunstenorganisaties konden een financiële bijdrage aanvragen voor artistieke projecten die een hedendaagse invulling geven aan barok in de brede betekenis van het woord. Er werd massaal gereageerd. Dankzij dit enthousiasme wordt het programma van ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’ uitgebreid met meer dan dertig projecten en een honderdtal voorstellingen voor een breed en divers publiek. Van streetart tot opera, van muziek- en theaterprojecten tot kunstintegraties, workshops voor kinderen tot lezingen voor gevorderden. Het culturele stadsfestival ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’ laat op een verrassende manier Antwerpen zien. Chic en ongepolijst tegelijk, historisch en eigentijds, de kunsten en het goede leven. Het artistieke programma is uitgesproken extravert en combineert Rubens’ culturele erfenis met artistieke eigenzinnigheid. Schepen voor Cultuur Caroline Bastiaens: “Barok gaat niet alleen over kunst, maar ook over de kunst van het leven. Het is niet alleen aanwezig in onze gebouwen en kerken, in de schilderijen van Rubens, het zit ook in het DNA van de Antwerpenaar die gul is en vrijgevig, uitbundig en ondernemend en allesbehalve bescheiden. Dat aspect zetten we in de verf tijdens Barok in de stad met een reeks evenementen die de barok nog dichter bij de Antwerpenaar zal brengen.”
Het culturele stadsfestival ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’ brengt hulde aan Peter Paul Rubens en zijn barokke, culturele nalatenschap. Tijdens het festival staan de schijnwerpers op Peter Paul Rubens, één van de meest invloedrijke kunstenaars ooit én de beroemdste inwoner van de stad Antwerpen. Hij verpersoonlijkt de barok en is een belangrijke bron van inspiratie voor hedendaagse kunstenaars en de atypische levensstijl van de stad Antwerpen en haar inwoners. ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’ vertelt een verhaal over barok, vroeger en nu en brengt de historische barok  in dialoog met hedendaagse kunst.
Jan Fabre in Sint-Augustinuskerk
In het kader van ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’ realiseert Jan Fabre drie nieuwe kunstwerken die geïntegreerd zullen worden in de voormalige Sint-Augustinuskerk/Muziekcentrum AMUZ.
Fabre is voor deze prestigieuze opdracht aangetrokken omdat hij bij uitstek een Antwerps kunstenaar is met wereldfaam en met rijkelijke ervaring met gelijkaardige kunstintegratie-projecten: men denke o.a. aan de permanente plafond-sculptuur Heaven of Delight (2002) in de Spiegelzaal van het Paleis te Brussel. Bij de creatie van nieuw werk gaat Jan Fabre regelmatig de dialoog aan met de beeldtaal van de Vlaamse meesters uit de noordelijke Renaissance en de Barok. Jan Fabre is zonder twijfel dé totaalkunstenaar in Antwerpen die net als zijn barokke voorgangers actief is binnen verschillende artistieke disciplines. Zijn vormentaal verwijst naar het exuberante en extatische, thema’s die kenmerkend zijn voor de barok.
De nieuwe kunstwerken komen op de plaats van de altaarstukken die Peter Paul Rubens, Anthony van Dyck en Jacob Jordaens in 1628 schilderden voor de Sint-Augustinuskerk, waarvan de originele werken sinds 1974 behoren tot de collectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA).
Yvon Tordoir – Baroque Murals
Yvon Tordoir, een jonge Antwerpse graffitikunstenaar, nodigt 3 andere kunstenaars uit om grote muurschilderingen te maken midden in de stad. Elke kunstenaar heeft een stijl die Tordoir kan linken aan een thema, meester of techniek uit de barok. Elke kunstenaar zal die link het komende jaar op zijn manier verder uitdiepen om de stad te verrassen met 4 reusachtige muurschilderingen waarin barok en streetart elkaar ontmoeten. In het verlengde van deze kunstintegratie krijgen jongeren onder impuls van Bibliotheek Permeke de kans om in de wijk 2060 een aantal muren te beschilderen in barokstijl.
B.O.X, Efterklang en Kórus
Voor het Antwerpse B.O.X, dat met barokke klanken nieuwe muziek maakt, is het barokjaar dé uitgelezen kans om op grotere schaal én in eigen stad te doen wat het al jaren met verve doet: muzikale barrières slopen. Speciaal voor ‘Antwerpen Barok 2018’ gaat B.O.X een nieuwe samenwerking aan met het Deense Efterklang en het Ijslandse Kórus. Ze maken een volledig nieuwe set met nieuwe songs en barokke soundscapes.
AMUZ – 1618 | Before & Beyond
AMUZ richt in 2018 zijn pijlen op de barokmuziek in het kader van ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’. De spil voor de muzikale activiteiten is 1618, het jaar waarin de Augustinuskerk in de Kammenstraat werd geopend. In de muziek van die tijd bestonden diverse stijlen naast elkaar: de oude polyfonie en de nieuwe barokke monodie. Het zomerse muziekfestival Laus Polyphoniae presenteert de muziek van vóór 1618: van bovenaardse gregoriaanse gezangen tot somptueuze meerstemmigheid. De nieuwe muziekstijlen en -genres van de barok komen dan weer rijkelijk aan bod in het najaar: wereldlijke opera, religieuze cantaten, instrumentale muziek … Blikvangers zijn La Pellegrina door Scherzi Musicali o.l.v. Nicolas Achten; L’Orfeo van Monteverdi door I Fagiolini, Dumesny, le haute-contre de Lully door Reinoud Van Mechelen en A nocte temporis; de Messiah van Händel door Academy of Ancient Music en het Weihnachtsoratorium van Bach door Il Gardellino o.l.v. Peter Van Heyghen.
De Baroque Festival Card is de beste manier om het aanbod van ‘Antwerpen Barok 2018’ te ontdekken. De kaart is 48 uur geldig (vanaf het moment dat je hem voor de eerste keer gebruikt) en geeft gratis toegang tot alle tentoonstellingen en Monumentale Kerken die deel uitmaken van het culturele stadsfestival ‘Antwerpen Barok 2018. Rubens inspireert’. De kaart geeft ook 10% korting op een selectie van de voorstellingen. Bovendien krijg je een handige gids en een stadsplan met nuttige informatie over alle deelnemende locaties. Gratis openbaar vervoer is niet inbegrepen in de kaart. De kaart kost 25 euro en is vanaf midden december te koop via www.antwerpenbarok2018.be.

Foto’s: Stad Antwerpen