Met zes eenvoudige uitdagingen, helpt Kop Op smartphonegebruikers om niet meer slaaf te zijn van hun smartphone. De sensibiliseringscampagne Kop Op schoot vorig jaar met meer dan 70.000 bezoekers voluit uit de startblokken. Toen werden gebruikers geconfronteerd met hun smartphonegebruik. Nu bundelen de provincie Antwerpen, Mediawijs en Gezinsbond de krachten om een stapje verder te gaan en het smartphonegedrag daadwerkelijk te wijzigen. Ga dus de uitdagingen aan op www.kopop.be en geniet volop van je offline leven!

Vorig jaar lanceerde het Provinciaal Veiligheidsinstituut in samenwerking met UGent, UA, Mediawijs en de Gezinsbond de sensibiliseringscampagne Kop Op: Kijk meer op van je smartphone en gebruik hem bewust. Sinds de lancering werd de campagnewebsite www.kopop.be meer dan 70.000 keer bezocht. De campagne Kop Op sleepte bovendien de M-Award voor Mediawijze Mediaproductie in de wacht. ”Er was enorm veel interesse voor de campagne, maar er is ook nood aan handvaten en concrete acties die aangereikt worden om effectief bewust te kunnen omgaan met de smartphone. We nemen nu de stap van reflectie naar actie: tijd om te doen en ons smartphoneleven te beteren!”, geeft gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor het Provinciaal Veiligheidsinstituut, aan. 

Daarom lanceert de provincie Antwerpen in samenwerking met Mediawijs en Gezinsbond de vervolgcampagne onder het motto ‘Like je offline leven!’.

Je kent het wel: je wekker is amper afgezet of je hebt al drie mails beantwoord, vijf Instagramfoto’s geliket en twee kattenvideo’s bekeken. Zo gaat het ook de rest van de dag: een ‘breaking news’-notificatie leidt je af van je werk, en een grappige tweet is belangrijker dan wat je beste vriendin net heeft gezegd. Je smartphone vraagt zoveel tijd van je. En door al die prikkels komen je hoofd en je lichaam nooit tot rust. Hoog tijd dus voor een echte smartphone-uitdaging!

Verander je smartphonegedrag met:
1.    Slapen zonder smartphone
2.    ‘Smart’ omgaan met apps
3.    Meldingen in toom houden
4.      Gedaan met Phubbing!
5.      Tijd doden zonder smartphone
6.    Bewust een tijdje offline
 
Per uitdaging kies je één van de vier mogelijkheden die het best bij je aansluit. Geen idee welke uitdaging het best bij je past? Doe dan de test. “De campagne streeft ernaar om zoveel mogelijk Vlamingen tussen 18 en 45 jaar uit te dagen om zo meer tijd te hebben voor échte offline momenten en te bouwen aan een gezonde relatie met hun smartphone.”, zegt Gert Van Daele, experte van het Veiligheidsinstituut.

Om meer inzicht te krijgen in de uitdagingen, stelden we per uitdaging een dossier op. “Want wist je dat je smartphone file kan doen ontstaan in je brein? Dat het blauw licht van je smartphone je slaap verstoort? En we al mailend en chattend als ouder minder betrokken zijn en meer snauwen? ”, vertelt Gert Van Daele. 

De 6 dossiers zijn:
1.      Smartphone en slaap
2.      Smartphone en verleiding
3.    Smartphone en afleiding
4.    Smartphone en aandacht
5.    Smartphone en rust
6.    Smartphone en brein

Meten is weten! Volg je uitdaging op
Geen idee hoe het zit met jouw smartphonegebruik? Meet het en krijg snel zicht op je gewoonten en patronen. Kies daarna een uitdaging en merk meteen het verschil. Speciaal voor Kop Op werd MobileDNA (Android) ontwikkeld, maar er zijn heel veel tools om je gebruik bij te houden.
De campagne ‘Like je offline leven!’ loopt tot eind 2019.