Vandaag lanceert Kom op tegen Kanker in samenwerking met de 2021 UCI Road World Championships en met de steun van partner KBC de eerste challenge voor de Gelijk nen Echte-campagne. Onder die naam willen de organisaties de grootste wielerploeg ooit maken en met de steun van heel Vlaanderen geld inzamelen voor de strijd tegen kanker. Tijd voor iedereen dus om na de winter het stalen ros van stal te halen en de benen in te smeren, want de eerste challenge is de fietschallenge. Ploegleider Karl Vannieuwkerke daagt, samen met kopvrouw Ine Beyen en kopman Maarten Vangramberen, Vlaanderen uit om in vier weken tijd zo vaak mogelijk rond de wereld fietsen. Deelnemers aan de fietschallenge kunnen mooie prijzen winnen.

Gelijk nen echte: heel Vlaanderen als één ploeg in de strijd tegen kanker
Een keer rond de wereld fietsen, da’s 40.000 km. (Meer dan) 40.000, dat is ook het aantal mensen dat elk jaar in Vlaanderen een kankerdiagnose krijgt. Om ervoor te zorgen dat er in de toekomst steeds minder mensen dat slechte nieuws krijgen, lanceert Kom op tegen Kanker vandaag de eerste challenge van zijn Gelijk nen Echte-campagne: de fietschallenge. Elke kilometer die er gefietst wordt, is er dus eentje voor een van die patiënten. De opbrengst van de challenges onder de Gelijk nen Echte-campagne gaat namelijk naar alles wat Kom op tegen Kanker doet om kanker te vermijden. En gezien het WK wielrennen aan zijn 100ste verjaardag toe is, hoopt Kom op tegen Kanker als diens officiële charity partner op iedereen te kunnen rekenen om samen 100 keer rond de wereld fietsen. Da’s een pittige uitdaging, en daarom wordt vier weken lang elke week een nieuwe individuele challenge gelanceerd. Wie die tot een goed einde brengt, krijgt een virtuele Gelijk nen Echte-medaille. De echte fanaten die erin slagen om de vier medailles te verzamelen, krijgen er een regenboogmedaille bovenop, als ultieme bewijs van hun inzet in de strijd tegen kanker. Bovendien worden er elke week mooie prijzen uitgedeeld. Kom op tegen Kanker rekent op heel Vlaanderen. Dus of je nu elke zondag gaat koersen met je maten of gewoon even naar de bakker fietst: elke kilometer telt.

Hoe deelnemen?
Deelnemers kunnen zich registreren via de link komoptegenkanker.be/gelijknenechte/fietschallenge en hebben de keuze uit drie deelnamepakketten. Na registratie kan je je favoriete fietsapp (Strava, Garmin of Fitbit) aan het platform koppelen en vanaf dan tellen de gefietste kilometers in de app automatisch mee voor de weekchallenges en het eindklassement. De verschillende deelnamepakketten omvatten:
Pakket 1: deelname fietschallenge, mogelijkheid om prijzen te winnen en basisset “ik doe mee” (o.a. profielkader voor social …) – 20 EUR
Pakket 2: basispakket + voucher voor paar Santini-sokken (winkelwaarde 9,95 euro) + 5 podcasts van Ine Beyen gekoppeld aan GPX voor fietsroutes en videoverslag – 50 EUR
Pakket 3: basispakket + voucher voor Santini wielertruitje (winkelwaarde 89,95 euro) + 5 podcasts van Ine Beyen gekoppeld aan GPX voor fietsroutes en videoverslag – 130 EUR

‘Als partner van zowel Kom op tegen Kanker als Flanders2021, is KBC bijzonder trots om deel uit te mogen maken van het Gelijk nen Echte-team. Kanker is een ziekte die vele mensen rechtstreeks of onrechtstreeks raakt. Ook in KBC leeft de strijd tegen kanker. Daarom delen wij één droom: een wereld zonder kanker. Karl Vannieuwkerke en zijn ploeg mogen alvast op Team Blue rekenen voor de fietschallenge. Veel van onze werknemers springen regelmatig op de fiets en ik twijfel er niet aan dat veel van hen in april heel wat kilometers voor Kom op tegen Kanker zullen fietsen’, zegt Patrick Kindt, directeur Communicatie KBC.

‘Het is voor Kom op tegen Kanker een unieke kans om op het momentum van het WK wielrennen te kunnen inspelen met een fondsenwervende campagne. We hopen hiermee zoveel mogelijk mensen te bereiken en op hen te kunnen rekenen om tijdens de fietschallenge zich helemaal te geven Gelijk nen Echte. KBC is al jarenlang een trouwe en gewaardeerde partner. We zijn heel blij dat ze ook deze challenge ondersteunen’, zegt Marc Michils, algemeen directeur van Kom op tegen Kanker.
In het kader van de campagne lanceert JBC ook een kledingcollectie, om de uitdagingen ‘Gelijk nen Echte’ volledig in stijl aan te gaan. De collectie biedt enerzijds ‘Gelijk nen Echte’-wieleroutfits, waaronder wielerbroeken en wielertruitjes van het merk Santini, en een vrijetijdscollectie voor de hele familie, met sweaters, t-shirts en sokken. De vrijetijdscollectie is in de winkels en online beschikbaar sinds 27 maart en de wielercollectie vanaf half april.

Gelijk nen Echte op de fiets in de strijd tegen kanker
De ‘Gelijk nen Echte’-campagne is een initiatief naar aanleiding van het partnerschap tussen Kom op tegen Kanker en Flanders 2021 voor het WK wielrennen, dat in september plaatsvindt . De ambitie houdt in om onder het ‘Gelijk nen Echte’-team de grootste wielerploeg ooit te vormen en tijdens de maanden in de aanloop naar het WK geld in te zamelen voor Kom op tegen Kanker. Dat zal gebeuren aan de hand van verschillende uitdagingen die zullen gelanceerd worden in de periode van april tot september en waaraan mensen kunnen deelnemen mits een bijdrage. De uitdagingen bieden voor elk wat wils en worden creatief ingevuld, met respect voor de geldende veiligheidsmaatregelen.
Wie meer informatie wil, kan terecht op komoptegenkanker.be/gelijknenechte en via de kanalen van de 2021 UCI Road World Championships.