Meer dan 150 studenten KMO-Management aan de Karel de Grote Hogeschool (KdG) krijgen de komende maanden les in Plein Publiek, een Antwerpse hotspot voor evenementen met een bar in een serre.

In Plein Publiek – op het kruispunt van het Zuid en de Sint-Andrieswijk – vinden niet alleen feestjes, optredens, expo’s en andere evenementen plaats, de locatie doet nu ook dienst als pop-up-campus voor studenten KMO-Management. De docenten doopten de klas ‘KdG Antwerp Learning Lab’. “Omdat de stad een laboratorium voor de studenten is”, vertelt initiatiefnemer en docent Pieter Sprangers. Hij bedacht dit nieuwe onderwijsconcept 4 jaar geleden en paste het al toe in een winkel in Hopland, in voormalig restaurant Poule en Poulette en in een winkel in de Grand Bazar.

“Dit soort ‘pop-up teaching’ of ‘city learning’ gaat niet zomaar om lesgeven in een leeg pand”, vertelt Sprangers. “Het is een unieke onderwijsinnovatie die beter aangepaste leerprocessen mogelijk maakt. Om creativiteit, innovatie, teamwerk en projectmanagement te stimuleren is een aangepaste leeromgeving nodig. Daarom komen we los van vaste klas- en schoolstructuren.”

Tijdens sommige lessen in de pop-upklas halen de studenten de buitenwereld binnen, tijdens andere zwermen ze uit om toevallige passanten te betrekken in hun observaties. “Ook Plein Publiek is een ideale plaats om het onderwijskundige concept van ‘nomadisch leren’ vorm te geven. Dit soort leeromgeving ondersteunt en triggert veel meer innovatieve leermethodes dan standaardklaslokalen. De studenten doen inspiratie op en leren er als toekomstige ondernemers bijvoorbeeld ook hun netwerk uitbouwen.”

Foto: Karel de Grote Hogeschool