De havens van Antwerpen en Douala in Kameroen gaan de komende vijf jaar nauw met elkaar samenwerken. Dat staat in een overeenkomst die beide havens woensdag tekenden tijdens een uitgebreid bezoek van de haven van Antwerpen aan de Kameroense haven Douala. De havenautoriteit van Douala rekent onder meer op de expertise van Antwerpen om het rendement van de havenoperaties op te krikken. Voor Antwerpen betekent de overeenkomst een manier om zijn positie als marktleider op West en Centraal-Afrika te behouden én te versterken. De overeenkomst werd ondertekend door Cyrus Ngo’o, CEO van de Port Autonome de Douala en Marc Van Peel en Kristof Waterschoot, respectievelijk voorzitter en managing director van APEC en PAI, de twee dochterondernemingen van het Havenbedrijf die onder meer instaan voor training van maritieme professionals en consultancy-opdrachten in buitenlandse havens.
Roadshow
Het Havenbedrijf Antwerpen is deze week met een uitgebreide delegatie van de Antwerpse havengemeenschap op roadshow in Kameroen. Het is nog maar de tweede keer dat de haven een roadshow in Afrika organiseert en dat deze keer voor Kameroen werd gekozen, is geen toeval. “Kameroen heeft, onder meer omwille van haar hout- en cacaostromen, enorm veel potentieel voor Antwerpen dat heel wat actieve spelers kent in dit segment”, zegt havenschepen Marc Van Peel. “Daarnaast biedt de haven een goed evenwicht tussen import- en exportcargo wat ook een typisch kenmerk is voor Antwerpen”, vult de havenschepen verder aan.
Toegangspoort tot Europa
Jaarlijks wordt er 15 miljoen ton verhandeld tussen West-Afrika en Antwerpen. Internationale studies tonen aan dat de containertrafiek in de West-Afrikaanse havens sinds 2009 enorm is gegroeid. “Ook voor de onmiddellijke toekomst gaan diezelfde studies uit van een behoorlijke groei in containertrafiek. Met het hoogste aandeel directe maritieme verbindingen op West-Afrika, is Antwerpen voor deze trafieken de optimale toegangspoort tot Europa”, stipt Van Peel nog aan.
Marktleider op West-Afrika
Antwerpen mag dan wel toe zijn aan de tweede roadshow, de haven is al langer actief op het West-Afrikaanse continent. Vorige week nog tekende het Havenbedrijf een samenwerkingsovereenkomst met de haven van Dakar in Senegal, enkele maanden geleden besliste de autoriteit van Cotonou in Benin om het management van de haven tijdelijk uit te besteden aan Port of Antwerp International (PAI), met het oog op de verdere modernisering van de haven. En ook in de haven van Conakry (Guinee) zijn consultants van PAI en APEC sinds 2016 aan de slag in uitvoering van een akkoord dat moet leiden tot de verdere uitbouw van de haven.
Douala
De haven van Douala is gelegen aan de stroom de Wouri en is de eerste haven van de economische zone CEMAC (Central African Economic and Monetary Community). In 2016 werd er ongeveer 12 miljoen ton goederen behandeld. De haven botst daarmee op haar limieten en rekent daarom net op de expertise van Antwerpen om haar rendement te verhogen. Zo is in de overeenkomst die vandaag werd ondertekend, voorzien dat APEC, het Antwerp Port Training Centre, de mogelijkheid zal onderzoeken om een opleiding te voorzien voor havenarbeiders zodat het rendement van de havenoperaties kan gemaximaliseerd worden. Daarnaast blijft APEC, dat al actief was voor maritieme professionals uit Douala, standaard seminaries en opleidingen voorzien. Op de expertise van de consultants van PAI zal een beroep worden gedaan voor het optimaal beheer van het havenareaal. Tot slot bevat het akkoord nog engagementen op het vlak van marketing, de uitwisseling van informatie en best practices en het organiseren van gemeenschappelijke commerciële evenementen ter promotie van beider havens.
Foto: Port of Antwerp