Wanneer klinkt muziek beklijvender dan bij het vallen een zomeravond? De nocturnes van Laus Polyphoniae laten dit jaar telkens een ander gelaat van adoratie zien.
Zo concentreert​ ​Huelgas Ensemble zich op Luthers muzikale erfenis. Het is precies vijfhonderd jaar geleden dat Luther zijn 95 stellingen op de deur van de slotkerk in Wittenberg spijkerde en daarmee enorme religieuze omwentelingen teweegbracht. Paul Van Nevel voert u samen met zijn Huelgas Ensemble terug naar Luthers leefwereld: naar de Duitse vroegprotestantse werken van zijn componerende vrienden zoals Johann Walter en Ludwig Senfl, maar evengoed naar de eerste protestantse muziek die toen in Frankrijk opkwam met componisten als Jacques Mauduit, Guillaume Costeley en Claude Le Jeune. Als festival concentreert Laus Polyphoniae zich op de muzikale parels uit verschillende religies die aanbidding verklanken: niet alleen het katholicisme, maar ook het jodendom, de islam en het protestantisme.

Maar de Mariaverering kende een enorme populariteit, zowel in de Lage Landen als daarbuiten, en inspireerde tot vele prachtige lofzangen. Stile Antico

zingt dan ook verschillende versies van het Magnificat en Salve regina, hemelse lofzangen voor Maria. Het meermaalse bekroonde ensemble legt zich toe op werken uit Engelse bronnen, waaronder de Peterhouse Partbooks, een verzameling van meesterwerken van Engelse religieuze muziek van voor de Reformatie. Voor zijn tweede concert tijdens Laus Polyphoniae zingt het Britse ensemble hemelse Magnificats van Robert Jones en Robert White en Salve reginas van Richard Pygott.
Ook andere heiligen, martelaren en zelfs relikwieën werden vereerd. Psallentes​ ​gaat aan de slag met een uniek handschrift met gezangen voor diverse heiligen uit de abdij van Salzinnes, terwijl Tiburtina Ensemble Christus’ raadselachtige doornenkroon voor de geest roept, een van de meest aanbeden Christus-relikwieën. In 1239 bracht de Franse koning Lodewijk IX het heilige relikwie van Constantinopel mee naar Parijs en liet hiervoor de bekende gotische Sainte-Chapelle bouwen. In de 13de en 14de eeuw werden twee doornen uit de kroon aan de Tsjechische koningen geschonken. Deze worden nu bewaard in de kathedraal in Praag. De zangeressen van Tiburtina Ensemble brengen met zuiverheid en prikkelende precisie de muziek die de reis van de doornen van Constantinopel via Parijs naar Praag verbeeldt.
De aanbidding wordt ten slotte ook doorgetrokken naar de wereldlijke liefde. De vaak onbereikbare geliefde bleek een muze voor talloze dichters. De mannenstemmen van Orlando​ ​Consort zingen de chansons van Guillaume de Machaut die gevoelens koesterde voor een tientallen jaren jongere vrouw. De zangers brengen de lyrische schoonheid, sensuele beelden en harmonische briljantie van de Machauts muziek naar boven, en reciteren teksten uit het lijvige boek.

Maar wat als die verering van een geliefde ontaardt? Het jonge, gelauwerde Sollazzo Ensemble verkent het obsessionele liefdesrepertoire van de ars nova. Sollazzo zingt lauden uit de 13de eeuw. Deze gezangen hielpen de laudesi of broederschappen om in een religieuze extase te raken. Het jonge ensemble maakte vorig jaar een onvergetelijke indruk tijdens Laus Polyphoniae. De Standaard schreef: “​Zelden hoor je zoveel diepgang op het podium.”

> Praktisch: Huelgas Ensemble, De muzikale wereld van Martin Luther Zaterdag 19 augustus, 2017 22.15, St.-Pauluskerk

Stile Antico, Magnificat & Salve Regina Maandag 21 augustus 2017
22.15, St.-Andrieskerk

Tiburtina Ensemble, Corona Spinea Woensdag 23 augustus 2017 22.15, St.-Pauluskerk

Psallentes, Salzinnes Saints Donderdag 24 augustus 2017 22.15, St.-Andrieskerk

Sollazzo Ensemble, Nuit et Iour   Vrijdag 25 augustus 2017   22.15, AMUZ

Orlando Consort, Guillaume de Machaut: le voir dit Zaterdag 26 augustus 2017 22.15, AMUZ

AMUZ – Kammenstraat 81 – 2000 Antwerpen – www.amuz.be
Info & tickets: +32 (0)3 292 36 80 | DI & DO 13.00-16.00