IBASHO presenteert een solotentoonstelling van de Japanse fotograaf Hitoshi Fugo. Fugo werd geboren in 1947 en studeerde fotografie aan de Nihon University in Tokio. Na zijn studies werkte hij voor Eikoh Hosoe, een toonaangevende naoorlogse fotograaf in Japan. In 1973 startte hij als freelancer. Hij woonde en werkte de jaren nadien in New York en Parijs.  In de jaren 1980 en 1990 reisde Fugo onder meer naar India, Mexico en de Verenigde Staten. De beelden die hij daar maakte, werden later verwerkt in de zwart-wit reeks BLACKOUT, die nu wordt tentoongesteld in IBASHO (van 21 maart tot 19 mei 2019).
De tentoonstelling presenteert een selectie zwart-wit gelatine zilverdrukken uit de BLACKOUT-reeks. Deze serie legt de subtiele momenten vast van het alledaagse verstrijken van de tijd – sproeiers die een leeg gazon water geven, een peddel die het wateroppervlak raakt, vliegen die rond een felle gloeilamp fladderen en zonlicht dat een deel van het gezicht van een vrouw verlicht. De reeks is moeilijk in het vakje fotodocumentaire of straatfotografie te plaatsen. In plaats daarvan is het een opeenstapeling van mensen, landschappen en objecten die de dynamische relatie onthullen tussen onze sterfelijke lichamen en de onophoudelijk veranderende wereld.

De unieke donkere en abstracte visie van de kunstenaar is terug te voeren op zijn jeugdherinnering aan ernstige astma-aanvallen. Herinnerend aan het gevoel van verduistering terwijl hij naar lucht hapt, zegt hij; “Misschien heb ik de broosheid van mijn relatie met de buitenwereld al sinds mijn jeugd ervaren. Het is waarschijnlijk vanwege mijn chronische aandoening van astma. Ik heb mijn hele leven geleefd met de angst voor de aanval. Als het me op zijn minst verwachte momenten zou aanvallen, zou ik worden afgesneden van alle gehechtheid aan de wereld en de relaties met mensen verliezen. Het enige dat ik in gedachten had tijdens een wanhopige spoed naar het ziekenhuis, zou een bronchodilaterende injectie zijn die voldoende lucht naar mijn longen zou brengen. Ik werd me door zulke ervaringen bewust dat de wereld, inclusief mezelf, constant transformeert, zelfs in een kwestie van een moment.”
Fugo vergelijkt deze ervaring met het moment dat hij op de sluiter van de camera drukt. Hij twijfelt aan het idee dat fotografie de werkelijkheid precies ziet zoals gezien door het oog van de fotograaf. In plaats daarvan gelooft hij dat de fotograaf alleen de duisternis van het sluitende luik ziet. Zelfs tijdens die milliseconde terwijl het beeld in een foto wordt bevroren, blijft de wereld veranderen.

De titel BLACKOUT verwijst naar het dramatische moment waarop een lichtstraal wordt uitgeschakeld. Fugo’s werk neemt ons mee op een reis van universeel ervaren vergankelijke momenten die overal op elk moment kunnen bestaan.
“Een fundamentele rol van fotografie is om vast te leggen wat er precies op dat moment op die locatie gebeurt. Fotografen zouden iets zien of tegenkomen en een foto maken van wat ze zien. En toch, wanneer de fotograaf op de ontspanknop drukt, blijft de buitenwereld veranderen. Het beeld van het object of de scène die wordt geproduceerd is dus anders dan wat hij/zij zojuist had gezien. Dat is “暗 転” in het Japans, wat betekent dat er een black-out is, een scènewisseling”, aldus Fugo.

Hitoshi Fugo
BLACKOUT
21 maart – 19 mei 2019
IBASHO Gallery
Tolstraat 67,
2000 Antwerpen

Foto’s: Micha Pycke, Club Paradis