HETSTEEN vindt het een goede zaak dat het Gemeenschapsonderwijs vanaf september start met het nieuwe vak Burgerschap. Maar moeten we nu echt gaan applaudiseren? Het is behoorlijk zorgwekkend dat dit nu pas gebeurt en enkel georganiseerd wordt in het secundair… Een gemiste kans vinden wij.
Een pleidooi voor actief burgerschap vanaf 6 jaar
HETSTEEN werkt al 6 jaar rond actief burgerschap. De werking rond kunst, filosofie en wetenschap focust op kinderen van 6 tot 12 jaar. Ze kunnen eindeloos vragen stellen en het antwoord schuldig blijven. De nadruk ligt op verzinnen, ontwikkelen en uitproberen van nieuwe ideeën om de wereld te verbeteren.

Waarom? Wel, daarom!
De groeikalender vertelt ons dat een kind van 7 jaar logisch kan nadenken, oorzaak en gevolg kent en zijn keuzes beredeneerd kan maken. Het Engelse stadje Frome bewijst dat een burgerbegroting met inspraak door kinderen vanaf 10 jaar ook economisch gezien een succesverhaal kan zijn. Beslissingen die vanuit dit initiatief ontstaan, zijn bindend voor het stadsbestuur. Bij het bepalen van de begroting over de uitgaven van de stad, tellen de keuzes van de kinderen even hard mee. Het resultaat is wonderbaarlijk. Frome is daardoor één van de populairste woonplekken voor gezinnen in de UK. Zo zijn er nog tientallen andere goede voorbeelden. Het wordt dringend tijd dat volwassenen en kinderen echt met elkaar praten. En dat er ook naar hen geluisterd wordt. Misschien moeten we niet denken in hun plaats maar meer tussen hen durven gaan staan en hun mening au sérieux nemen.
HETSTEEN mist het woord actief in de benaming van het nieuwe vak Burgerschap. Alsof je moet leren hoe een mens te worden? We worden allemaal geboren als burger, dat leer je niet op school. Al zit je op je luie reet, dan nog ben je een burger. Wij zijn op zoek naar actieve burgers.
Waarom leven we in de utopie dat één vak, één leerkracht, één uur per week genoeg is om überhaupt iets te leren? Alles moet overal in verweven zitten. Dus actief burgerschap moet juist een gedeelde bekommernis zijn, in het onderwijs EN in onze vrije tijd. De maatschappij, een school, een leerkracht, een scoutsleider, een organisatie, een ouder, een werkgever… allemaal hebben wij in die zoektocht verantwoordelijkheid af te leggen. Deze tijd schreeuwt om actieve inzet. Wij geloven in een onafgewerkte context die steeds in beweging is: actueel, ongepolijst, ruw, contradictorisch, slordig, bewust, complex, samenwerkend, chaotisch, onharmonieus, verbindend, tegendraads en levendig. Net zoals de wereld rondom ons. Zo willen we de maatschappij binnenhalen en actief burgerschap promoten. Ook en zeker bij de allerjongsten.
Samen de wereld repareren
HETSTEEN weigert 6 jaar te wachten tot basisschoolkinderen kansen krijgen om mee te denken, praten EN beslissen over hun eigen leefwereld. Met dit pleidooi willen we ons mengen in dit debat en tonen dat het werkt. Daarom is iedereen altijd welkom op onze barricade voor een pittig gesprek.

Op zondag 19 november 2017 roept HETSTEEN kind, vijand en vriend op tot deelname aan een publieke debat over actief burgerschap tijdens de ‘Kunstendag voor Kinderen’. Dan houden we een festival, getiteld ‘Mensenkinderen en dino-eieren ofzoiets.’
Een greep uit ons festivalprogramma: HETSTEEN neemt je mee in de ‘blue zone’ en houdt een ode aan ‘vertraagzaamheid’. De gezusters Hirngespinst repareren de wereld, Gideon Hakker filosofeert met kinderen over folteringen. OOGST stelt het alledaagse van een maaltijd in de wegwerpmaatschappij in vraag… De hele dag zijn er debatten: met een leerkracht, een bakker, een huismoeder, een imam, een kunstenaar, een ex-drugsdealer, een wetenschapper, een marktkramer, een politicus, een kapitein, een bejaarde, een vluchteling, een prostituee, een filosoof en er wordt vooral gepraat met en geluisterd naar onze kinderen. Want kinderen zijn baas in HETSTEEN.
Meer informatie? Alle communicatie in HETSTEEN loopt via
Lot Saldien / communicatie
(0498/61.85.05 / lot.saldien@hetpaleis.be)
Koos Hogeweg / projectleider
(0488/07 19 89 / koos.hogeweg@hetpaleis.be)