Diep in het Finse merengebied brengt Belgisch kunstenaar Koen Vanmechelen zijn raadselachtige expo It’s About Time. Tussen 19 mei en 16 september 2018 beraden zijn kunstwerken er zich over de toekomst van de mens in de context van het prachtige Gösta Serlachius Museum.
Na Anselm Kiefer (2015) en Mark Wallinger (2016) nodigt het Gösta Serlachius Museum Koen Vanmechelen uit voor een grote solotentoonstelling op zijn prachtig domeinen. Met 31 werken spint de conceptuele kunstenaar er een gelaagde en mysterieuze fabel over onze tijd, een era die geprangd zit tussen angst en hoop. It’s About Time houdt tegelijkertijd een waarschuwing als een uitnodiging in.
T-Rex
It’s About Time is de eerste solotentoonstelling van Vanmechelen in de Scandinavische landen. Uit het omvangrijke oeuvre van de Belg selecteerde curator Timo Valjakka een dertigtal werken die de fundamentele concepten die ten grondslag liggen aan het universum van de kunstenaar combineren tot iets verrassends nieuws. In en buiten het Gösta Serlachius Museum, een architectonisch juweeltje ingebed tussen oeroude bossen en meren, klonteren de iconische en nieuwe werken, waaronder schilderkunst, fotografie, video, bio-installaties en sculpturen, samen tot een diepgaande beschouwing over onze tijd. Sommige werken waren eerder al te zien in andere tentoonstellingen in Londen, Venetië, Herning en Dordrecht. Andere, zoals T-Rex en de reusachtige schilderijen Evolutie I en II zijn specifiek voor deze tentoonstelling gemaakt. Typische Vanmechelenia zijn de nieuwste, ‘Finse’ kruising van het Cosmopolitan Chicken Project, de Mechelse Maatiaiskana, en de nieuwste Planetary Community Chicken of PCC2018. Maar ook zijn kruisingsproject met varkens; LUCY, wroet rond in het enigmatische park.
Pauwen
It’s About Time is in feite een grote installatie die uiteenvalt in verschillende delen die tussen en buiten de museummuren zijn opgesteld. Installaties als T-Rex, de Medusa’s, Menace en Domesticated Giant – CCP tonen Vanmechelens bezorgdheid over de toestand van de aarde en de toekomst van de mensheid. Vanmechelen: “Maar in essentie ben ik in deze expo niet aan de slag. Dat is de centrale kring van pauwen wier gesprekken we horen noch begrijpen. Enkel de sjamaan slaagt er misschien in om ons te waarschuwen voor wat er in die kring van vervreemding beslist zal worden.”
Door vele diersoorten in zijn expofabel te tonen, opent Vanmechelen perspectieven op een toekomst waarin mensen de natuur of elkaar niet gebruiken maar in balans leven. Vanmechelen: “Evolutie verloopt via kruisen en balanceert op de dunne lijn tussen creatie en vernietiging. Zowel cultuur als natuur combineren schoonheid en vernietiging om leven te creëren. Beide krachten liggen op de loer in alles wat leeft en kunnen wanneer niet in balans ons naar een evolutionaire cul de sac leiden. ”
De titel van de tentoonstelling is zowel persoonlijk als algemeen. “De tijd van stilte en contemplatie is geëindigd, we moeten handelen”, zegt Vanmechelen. “We moeten diversiteit serieus gaan nemen. Er is geen In Between meer. We moeten de kooi doorbreken. Dit adembenemende museum lijkt de juiste start voor die stap naar het zoeken naar een nieuwe balans, vanuit de spanning tussen gevangen zijn en loslaten.”
Foto’s & video: Koen Vanmechelen