Op zaterdag 20 april verhuist waterperskraan 97 van haar huidige plek bij de Siberiabrug naar kaai 83 waar ze de laatste fase van restauratie ingaat. Op dinsdag 30 april verhuist de grote ‘Titankraan’ van kaai 140 naar de Rijnkaai. Daar vervolledigt ze het rijtje historische elektrische kranen van het MAS. Beide kranen zijn beschermd als monument en maken deel uit van de unieke collectie havenkranen van het MAS. Het MAS kan voor deze imposante verhuisbewegingen rekenen op de varende hijsbok Brabo.

Praktisch
Zaterdag 20 april
Verplaatsing waterperskraan 97 van kaai 46 nabij het Havenhuis naar kaai 83
Start tussen 9 en 10 uur door 800-tons hijsbok Brabo.
Dinsdag 30 april
Verplaatsing Titankraan van kaai 140 naar de Rijnkaai
Start tussen 9 en 10 uur door 800-tons hijsbok Brabo, om de kraan bij hoogwater tussen 12 en 13 uur neer te zetten.

elektrische kraan “347 IA” (kaai 140)
inv.nr. bestaat nog niet !

Waterperskraan 97
Op zaterdag 20 april zal de varende hijsbok Brabo kraan 97 van kaai 46 naast het havenhuis verplaatsen naar kaai 83. Daar zal de firma Hego de laatste restauratiewerken uitvoeren aan het portaal om dan de giek en de rest van de kraan opnieuw te monteren. Midden 2020 zou de kraan klaar moeten zijn. Op termijn zal de kraan opnieuw een plek krijgen naast kraan 111 bij het Noorderterras.
Kraan 97 is de laatste overblijvende hoogportaalpiramidekraan en deed aan de Scheldekaai dienst als waterperskraan. Constructeur La Meuse bouwde haar in 1912 in Luik. Dit type kraan had een hefvermogen van 2 ton en werden aangedreven op waterdruk, opgewekt in het Noorderpershuis. In 1975 werd de kraan uit dienst genomen.

Titankraan
Op zaterdag 30 april zal de laatst overblijvende elektrische IA-kraan verhuizen van kaai 140 naar de Rijnkaai. Daar zal de imposante titankraan het rijtje historische elektrische kranen van het MAS vervolledigen.
De Titankraan of de IA 347 is een elektrische topkraan, gebouwd door Le Titan Anversois in Hoboken rond 1953. Ze deed lang dienst op de kaaien vierde Havendok. De kraan weegt zelf 178 ton en kon tot 5 ton heffen. Dat maakt haar tot de meest imposante kraan uit de collectie. Na de verplaatsing naar de Rijnkaai kan de laatste restauratiefase worden ingezet. Die zouden dit najaar klaar moeten zijn.
Beide kranen maken deel uit van de unieke collectie historische havenkranen van het MAS. Die verzameling bestaat uit 17 walkranen en is uniek op wereldschaal. De walkranen zijn allemaal ter plaatse beschermd als monument.
De kranen zijn steeds te bezoeken bij een kranenwandeling, reserveren via het MAS of info@havenkranen.be

Foto’s: www.mas.be