‘Het land Nod’ verwijst naar de plek waar Kaïn werd verbannen nadat hij zijn broer Abel had vermoord, het land waar doelloosheid heerst, ver van Eden. FC Bergman liet zich voor dit stuk inspireren door de majestueuze Rubenszaal van het Antwerpse Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, als metafoor voor een schuilplaats, een adempauze voor de wereld daarbuiten. In een lege hal van Interescaut in Schelle wordt de Rubenszaal op ware grootte nagebouwd.
Rubenszaal
De Rubenszaal is het pronkstuk van het museum en omvat vijftien van de meest indrukwekkende schilderijen die Peter Paul Rubens ooit geschilderd heeft. In confrontatie met deze werken kom je als bezoeker in een soort vacuüm terecht, in een plek waarop de tijd geen vat schijnt te hebben.
Vandaag is het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen door verbouwingen gesloten voor het publiek. Alle werken zijn uit het museum verdwenen en de museumzalen zijn grotendeels gestript van alle pracht en praal. Het is een soort niemandsland geworden, het lijkt alsof het gebouw in oorlog is met de buitenwereld.
Woordeloze voorstelling
FC Bergman besloot een woordeloze voorstelling te maken die gaat over de geschiedenis van de Rubenszaal, zijn werken en bovenal de mens die troost en beschutting zoekt in het museum. In een lege hal wordt de Rubenszaal op ware grootte nagebouwd. Het bouwwerk krijgt de allure van een grote ark. Beschut voor alle gevaren van buitenaf zit het publiek mee in het decor. De Rubenszaal is als een schuilplaats, een adempauze voor de wereld daarbuiten.
FC Bergman
FC Bergman bestaat uit zes acteurs/theatermakers/kunstenaars. Sinds 2008 hebben zij een heel eigen theatertaal ontwikkeld, die buiten anarchistisch en licht chaotisch, vooral extreem beeldend en poëtisch is. In hun voorstellingen staat vaak de spartelende, immer trachtende mens centraal.
Voormalige Electrabelsite/Interescaut, Schelle | 25-28.10.2018
www.visitantwerpen.be

Foto: Kurt van der elst