Voor heel wat buitenstaanders lijkt je boterham verdienen met videogames een idyllische droomjob, maar achter de glamour van het vakgebied schuilt een keiharde industrie. Er gaat zoveel geld gemoeid met het maken van games dat projecten tegen een strakke timing moeten worden afgewerkt. Vlaamse opleidingen die studenten klaarstomen voor een job in de gamewereld leggen er dus niet voor niets stevig de pees op. Maar het resultaat is er dan ook naar. Een greep uit het beste afstudeerwerk van dit jaar.
Howest, Kortrijk
Wie interesse heeft om te starten met de driejarige opleiding Digital Arts & Entertainment aan Howest in Kortrijk wordt gevraagd om te bezinnen vooraleer te beginnen. Als je geen 50 uur per week aan je studie wil besteden, geen kritiek kan omarmen om de kwaliteit van je werk naar een hoger niveau te tillen en niet over een stevige dosis doorzettingsvermogen beschikt, zullen je slaagkansen immers erg klein zijn.
De opleiding biedt vier verschillende studierichtingen, elk met hun eigen focus (3D Production & VFX, Game Graphics Production, Game Developer, Independent Game Production). Vooraleer ze afzwaaien moeten studenten met een groepsproject bewijzen dat ze de aangeleerde skills kunnen hanteren om met een team van andere studenten een spel in elkaar te boksen. Deze teams zijn wat ons betreft alvast helemaal klaar voor het echte werk.
Fusion Point
Met Fusion Point maakten Maxim Deprez, Nico Leyman (programmeurs), Olmo Potums en Tigo Van Roy (artists) een uitdagende 3D-platformer in een verlaten sciencefictionwereld. Om de levels tot een goed einde te brengen en te ontdekken waarom je thuisplaneet in een ruïne is omgetoverd, zal je op het eerste zicht onoverbrugbare ravijnen moeten oversteken met behulp van je speciale dash en wall run-vaardigheden.
Antigraviator
Antigraviator is een supersnel, futuristisch racespel geïnspireerd op de oerklassiekers WipeOut en F-Zero. Je kan tegenstanders te slim af zijn met stuurvaardigheid, maar je kan hen ook bestoken met doelzoekende raketten. Als dat plezierig klinkt, kan je hier de alfaversie van het spel uittesten. De teamleden (Mike Coeck, Dovydas Budrys, Pieter D’Hont en Szabolcs Csizmadia) waren zo enthousiast dat ze besloten hun eigen studio Cybernetic Walrus op te richten om de game verder af te werken. Een zet die we als liefhebbers van creatief ondernemerschap alleen maar kunnen toejuichen.
www.flandersdc.be