Wie is de baas?! Het merk van de consument lanceert in België zijn eerste product: een karton van 1L halfvolle melkvolledig ontwikkeld in België. Wij, de consumenten, gaven onze voorkeuren in een online vragenlijst.
5.300 Belgische consumenten (proportioneel gezien 3x meer dan in Frankrijk) hebben zelf een melk ontwikkeld die zowel goed als verantwoord is en waarvan de waarden ook door het merk gedragen worden.
Wij hebben met een grote meerderheid gestemd voor:
–   een stabiele vergoeding van de producenten, die het mogelijk maakt dat zij eerlijk betaald worden (75%).
Deze stabiele vergoeding, die zij zelf vastgelegd hebben, laat hen toe deftig van hun werk te leven en producten van een betere kwaliteit aan te bieden.
Voor de melk Wie is de baas ?! bekomen hun producenten 38ct per liter rauwe melk.
Ter vergelijking: producenten die tegen de wereldprijs betaalden, ontvingen 29 cent in januari 2018, gemiddeld 33,6 cent in 2013 en gemiddeld 30,6 cent in de afgelopen 8 jaar (2008-2016).
–   een melk die opgehaald en verpakt wordt in België(86%),
o  van koeien die minimum 4 maanden per jaar op de weidegrazen (78%),
o  waarvan de voeding verrijkt wordt met alfalfa, klaver of lijnzaad ter bevordering van Omega 3 in de melk (58,6%),
o  waarvan het voeder lokaal (73%) en zonder GMO (69%) geteeld wordt.
–   Wij hebben zo, door telkens de beste en meest verantwoorde opties te kiezen, de eindprijs van 1,05€ vastgelegd.
Alle informatie op:
https://www.hetmerkvandeconsument.be/     Facebook & twitter: @WieIsDeBaasBE
https://www.lamarqueduconsommateur-belgique.com/   Facebook & Twitter: @CQuiLePatronBE
Foto: Carrefour