In 2019 scoorde de haven van Antwerpen voor het zevende jaar op rij een sterke groei, met een vrachtvolume van 1,3% tot 238 miljoen ton. Hoewel sommige segmenten vanwege economische redenen duidelijk onder druk staan, boekt de haven algehele vooruitgang. Maar deze vooruitgang is niet alleen economisch: sociaal gezien zet de haven ook duidelijke stappen ten gunste van duurzaamheid en mobiliteit.

Groeicijfers in 2019
In 2019 ontwikkelde de haven van Antwerpen zich verder als een belangrijke internationale haven. Ondanks de toenemende spanning in de wereldhandel realiseerde het dit jaar opnieuw een sterke groei wat betreft het totale vrachtvolume. Vooral de containervracht won marktaandeel (van 27,5% naar 28,2%), terwijl het droge bulksegment zijn totale volume met 3,4% zag groeien. In breakbulk daarentegen, met staal als het belangrijkste product, waren de gevolgen van turbulentie in de wereld duidelijk voelbaar, wat resulteerde in een algemene krimp van 13%. Ook in het segment vloeibare bulk daalde het volume met 4,4%, voornamelijk als gevolg van de vertraging van de economische groei en schommelingen in de olieprijzen.
Ramp op weg naar de toekomst
In 2019 werd een sterke basis gelegd voor het toekomstige succes van de haven van Antwerpen en de economische activiteit waarmee het nauw verbonden is, met grote investeringen aangekondigd in de chemische en logistieke sector. Naast een recordinvestering van 3 miljard euro door INEOS in het Antwerpse chemische cluster, is dit jaar ook gestart met de start van het ECLUSE stoomdistributienetwerk. Daarnaast werd de Delayed Coker Unit van ExxonMobil in gebruik genomen en waren er andere investeringen door spelers zoals BASF, Borealis en Standic.

Nadruk op duurzaamheid
Jacques Vandermeiren, CEO van de haven van Antwerpen, legde uit: “We gebruiken de technologie en expertise die we in de haven hebben om het pad naar een CO2-neutrale haven te effenen. We streven naar een multi-fuelhaven waar naast verschillende duurzame brandstoffen beschikbaar zijn elkaar. In de nabije toekomst zullen we experimenteren met sleepboten aangedreven door duurzame methanolwaterstof. Andere interessante wegen die we verkennen zijn Carbon Capture & Utilization en Carbon Capture & Storage, samen met manieren om koolstof opnieuw te gebruiken in circulaire processen. Het is onze ambitie om de duurzame transitie te realiseren, en de haven van Antwerpen heeft hier een voortrekkersrol. ”
Verdere inspanningen voor betere mobiliteit De
haven van Antwerpen blijft grote inspanningen leveren om de mobiliteit te verbeteren, door een efficiëntere consolidatie van het vrachtverkeer, verdere digitalisering van de haveninfrastructuur en een gecoördineerd beheer van de spoorweginfrastructuur. “Een groeiende haven is een haven in beweging en we willen de modal shift in de toekomst verder uitbreiden. Vorig jaar werd 24 miljoen ton vracht per spoor vervoerd. Dat is 7% van het totale vrachtvolume. We willen dit verdubbelen tot 15 % tegen 2030. Ook pijpleidingen spelen een steeds belangrijkere rol, ” concludeerde Jacques Vandermeiren .

Www.portofantwerp.be