Vorig jaar is de omzet van de e-commerce in België met meer dan 13% gestegen tot iets boven de 9 miljard euro. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van BeCommerce. Hoewel de groei lichtjes vertraagt, doet België het beter dan de rest van West-Europa.
Volgens de Belgische koepel van de webhandel is de online omzet in België met 13,4% gestegen ten opzichte van 2015. In dat jaar werd een andere meetmethologie ingevoerd, zodat een vergelijking met 2014 moeilijk is. In eerder communicaties zei BeCommerce wel dat een groei van ca. 15% werd verwacht.
De groei in België is dus licht vertraagd, maar het deed het flink beter dan de ons omringende landen: we laten Frankrijk (+9,4%), Duitsland (+10,5%), Nederland (+11,8%) en zelfs het VK (+10,1%) achter ons, zo blijkt uit cijfers van BeCommerce, Ecommerce Foundation en E-commerce Europe. In 2016 heeft 76% van de Belgische bevolking ouder dan 15 jaar online gewinkeld. Ook bij de senioren shopt meer dan 50% nu op het internet. De Belgische consument spendeert ook steeds meer geld, met een gemiddelde uitgave van 1.265 euro. Het VK blijft wel de koploper met bijna 4.000 euro.
Groeipotentieel
Volgens Patricia Ceysens, voorzitster van BeCommerce tonen deze cijfers aan dat de Belgische e-commerce nog sterk kan groeien. “De e-commerce in België kreeg in 2016 al een enorme boost, maar de verwachtingen voor de komende jaren liggen nog hoger, dankzij verschillende nieuwe maatregelen voor zowel de consument als producent. Denk maar aan de nieuwe regeling betreffende nachtarbeid.”
Impact van de Brexit
Uit de cijfers blijkt nog dat het VK – al lang een pionier op gebied van e-commerce in Europa – onder de nakende Brexit begint te lijden. “De aankondiging ervan heeft de resultaten voor 2016 zwaar beïnvloed, waardoor de groei van het VK slechts 10,12% bedroeg. Dat is de laagste groei binnen de EU, zo blijkt uit onderzoek van E-commerce Europe. Dat stelt tevens dat de Brexit in 2017 een negatieve invloed zal hebben op de hele e-commerce in Europa. “Van alle buitenlandse handel die het VK voert, gebeurt 45% met de EU. De Brexit zal dus aanleiding geven tot hogere prijzen en een verlies van vertrouwen bij de consument. De impact op het online cross-border shoppen is hierbij niet te overzien. Hoe zwaar de uiteindelijke resultaten zullen zijn, is afhankelijk van de uitslag van het handelsverdrag tussen Europa en het VK”, aldus de onderzoekers van E-commerce Europe.