In Duitsland zijn nooit zoveel goederen vervoerd als vorig jaar. In totaal kregen trucks, binnenschepen, treinen, pijpleidingen, vliegtuigen en zeeschepen zo maar even 4,56 miljard ton te verzetten. Dat was 1,1% meer dan in 2015.
Het federaal bureau voor statistiek Destatis maakte de nog voorlopige balans op van het binnenlands goederenvervoer in Duitsland. Het kwam tot de slotsom dat de volumes voor het vierde jaar op rij zijn toegenomen.
Het wegvervoer blijft het leeuwenaandeel van de volumes voor zijn rekening nemen met 3,6 miljard ton, 1,5% meer dan in 2015. Dat was goed voor een aandeel van bijna 79% in het totale goederenverkeer.
Het spoor verloor daarentegen 1,6% en kwam zo uit op 361 miljoen ton lading. Zijn aandeel daalde naar 8%. De binnenvaart kampte in het vierde kwartaal met laagwaterstanden die zich vertaalden in een krimp van 0,8% naar 219,6 miljoen ton, hetzij bijna 5% van het totaal.
Zeeschepen zitten daar met 292,6 miljoen ton (+0,3%) en een aandeel van 6,5% tussenin. Door pijpleidingen vloeide 92,4 miljoen ton (+2%) aan goederen. De sterkste stijging was weggelegd voor de luchtvracht met 4,5 miljoen ton, een plus van 3,3%.