Vanaf dit najaar werkt Port of Antwerp met gladheidsmeters in het havengebied om strooidiensten optimaal in te zetten bij vriesweer. Op de kritieke plaatsen in de haven zijn sensoren geïnstalleerd.

De sensoren meten niet alleen de temperaturen van de weg, maar ook de conditie (nat of droog) en het restgehalte zout. Zo voorspellen we nauwkeuriger winterse condities voor de haven, en is er een objectieve indicatie van hoe snel we opnieuw moeten strooien. De installatie van gladheidsmeters kan op die manier juist kostenbesparend zijn.
 
Rekening houdend met het klimaat en milieu moeten vervuilende vrachtwagens en machines bovendien minder vaak uitrijden, en belandt er minder zout in de omgeving.
 
Hoe werkt het?

In 2019 en 2020 maten we de wegen tijdens vriesweer met infrarood om de thermische verschillen in kaart te brengen. Na analyse kozen we de twee meest kritische locaties (= koudste locaties) om een gladheidsmeter te plaatsen.
 
Begin 2021 namen we de twee meters in gebruik en verwerken we de gegevens van de gladheidsmeters mee in een gladheidsmeetsysteem. Op basis van dit systeem nemen we beslissingen over strooi-interventies.

Wat meet een gladheidsmeter precies?
 
1. De wegdektemperatuur met 3 sensoren
2. De conditie van de weg: nat of droog
3. Het zoutgehalte op de weg (inclusief restzout) met 2 sensoren
4. Lokaal dauwpunt, dat geeft de condensatiegladheid weer
5. Temperatuur van de ondergrond (op 30 cm diepte)
  
Naast de gegevens van de gladheidsmeter staan we in contact met een weerkamer. Door al deze gegevens te combineren kan je een kwalitatieve beslissing nemen om al dan niet te strooien.

Foto: www.portofantwerp.com