De gerenommeerde Belgische meubelkunstenaar Casimir (°1966) viert eind dit jaar zijn dertigste verjaardag als meubelmaker.
Casimir is samen met Maarten Van Severen de enige hedendaagse Belgische ontwerper die een vermelding kreeg in The Design Encyclopedia, de designbijbel die in 2004 door het MoMA in New York werd samengesteld. De afgelopen jaren groeide Casimir uit tot een opvallende meubel- en interieurontwerper, wiens onconventionele ontwerpen worden aangestuurd door de eerlijkheid van de constructie en het materiaal.

Al 30 jaar lang werkt de ‘furniture artist’ op de grens tussen kunst en meubels, tussen ambacht en poëzie. Hij zag in die periode heel wat trends passeren, maar bleef steeds eigenwijs werken aan zijn tijdloze objecten in vol hout. Duurzaamheid, kwaliteit en vakmanschap staan voorop, al leunt het creatieproces van zijn gelimiteerde, gesigneerde, genummerde en gecertificeerde objecten veeleer aan bij dat van een kunstenaar dan van een klassieke meubelontwerper. Casimir creëert en bedenkt alle objecten in eigen ateliers. Hier geen ontwerpen die op een laptop of tekentafel ontstaan, maar rechtstreeks in het atelier. Het experiment en het buikgevoel zijn belangrijke aspecten om tot het uiteindelijke resultaat te komen. Idee, materiaal, vorm en functie zijn onlosmakelijk verbonden in het creatieproces.

Na de afgelopen jaren gestaag en geduldig aan een coherent oeuvre te werken, schakelt Casimir in 2019 een versnelling hoger, met de lancering van een tiental nieuwe stuks, waarvan we de eerste zes nu reeds te zien krijgen. Vanaf december 2019 viert Casimir zijn dertigste verjaardag als meubelmaker met in 2020 een presentatie op Salone Del Mobile, een boeklancering en een solo-tentoonstelling in Aybar Gallery tijdens Design Miami.
Zijn stijl stript zijn meubels naar de essentie, naar waar het oorspronkelijk voor was ontworpen, terugkerend naar het ‘archetype’. Maar zelfs in hun meest eenvoudige vorm zijn ze toch afwijkend, anders. Semiotiek speelt een belangrijke rol: taal als basis van cultuur. Zijn gebruik van massief hout van de beste kwaliteit en zijn constructietechnieken zorgt ervoor dat de effecten van de tijd invloed kunnen hebben op de ontwerpen. Naast een esthetische keuze is dit ook het resultaat van een weloverwogen beslissing om hun nut te garanderen. Casimir’s objecten zijn ontworpen om gebruikt te worden.
De ontwerper stelt zichzelf en zijn ontwerpen voortdurend in vraag: in hoeverre zijn archetypen leesbaar? Wanneer vormen zes planken geplaatst op een bepaalde hoek met elkaar een kast? In hoeverre beïnvloeden dimensies de leesbaarheid van een meubelstuk? In welke mate is het mogelijk om de afbeelding los te koppelen van de functie? In hoeverre is het mogelijk het traditionele gebruik van een meubelstuk te rekken? In welke mate vertelt het materiaal het verhaal? Is het mogelijk om al deze schijnbaar tegenstrijdige kwaliteiten te benadrukken, zoals stoer en verfijnd? Dit spanningsveld van tegenstrijdigheden en vragen tracht Casimir met zijn ontwerpen op te roepen.

Casimir werd geboren in 1966 in Koersel. Hij studeerde Industrial Design in Genk, waar hij ontdekte dat het ontwerpen van industriële producten een opeenstapeling van compromissen was en zelden de uitdrukking van een persoonlijke emotie of de visie van de ontwerper. Al vrij snel na zijn studies Industrial Design aan SHIVKV Genk stelde hij op INTERIEUR ’92, de Kortrijkse Designbiënnale, twee eigen meubelprojecten voor. 
Twee jaar later, in 1994, won hij de Cultuurprijs van de Provincie Limburg. Nog later volgden de Henry van de Velde Award in 2000, en de Vlaamse Cultuurprijs, de meest prestigieuze prijs in België voor Architectuur en Design, voor de collecties ‘Casimir Meubelen’ en ‘Vlaemsch’, in 2004. 
www.casimir.be

Foto’s: Club Paradis