De boot als varend vakantiehuis in Friesland, nummer drie op Lonely Planet’s lijst van Europese topvakantiebestemmingen 2018. Zo zagen veel Nederlanders en Duitsers het schip en de provincie al, maar een toenemend aantal Zwitsers en Belgen raken ook enthousiast over de nieuwste generatie pleziervaartuigen als “houseboat”. Moderne ontdekkingsreizigers hebben de keus uit prijsgunstig polyester of stoer staal.

Friese jachtwerven zijn vertrouwd met beide bouwmaterialen, maar meestal komen polyester jachten uit het buitenland. Superwerven beconcurreren elkander bijna het zeegraf in. Het in problemen verkerende Bavaria in Duitsland ziet zich met tempo voorbijgevaren door de Poolse werf Delphia, in Nederland vertegenwoordigd door Tornado Sailing in Makkum. De staalbouwers hebben het ook niet breed — Jetten Yachting BV in Sneek ging deze week onderuit — maar solide familiebedrijven als Aquanaut in Sneek houden het hoofd ruim boven water door verhuur, vernieuwing (designjachten naast traditionele lijnen), veelzijdige dienstverlening en bovenal door het voeren van een bedrijfspolitiek die gericht is op waardebehoud van hun product. De koper of huurder valt steeds vaker voor eigentijdse concepten, tot het zeer gewaagde aan toe, maar wil wel een merk van betekenis. Ooit wil hij de boot immers verkopen, een nóg hipper of praktischer schip aanschaffen, en dan telt het merk en het nog bestaan van de werf. Friese bouwers en importeurs die durven, scoren.

Foto: Botenimporteur Jurre Jan Muurling bij zijn nieuwe boten. Op de voorgrond de Delphia Escape 1080 S – www.friesnieuws.nl