Gallery FIFTY ONE TOO verwelkomt de Zwitserse kunstenaar Delphine Burtin (° 1974) voor een nieuwe solo-show, met haar twee nieuwste series Fragments en Longueur, largeur, hauteur (2018). Burtin, die getraind is als grafisch ontwerper en fotograaf, maakt gebruik van eenvoudige, alledaagse objecten om krachtige sculpturale beelden te creëren die een balans vinden tussen feit en fictie, waardoor de grenzen en ambivalentie van de menselijke perceptie worden onthuld.

Fragmenten ontstonden tijdens een residentie in het Centre d’Art GwinZegal (Guingamp, Bretagne). Tijdens haar omzwervingen langs de rivier de Trieux fotografeerde Burtin de omringende natuur en verzamelde planten. Terug in de studio begon ze met het manipuleren van de planten: ze schilderde ze wit, bedekte ze, vouwde bladeren van gras, sneed bloemen, perforeerde een eikenblad … Ze fotografeerde vervolgens deze vluchtige creaties, en bewaarde en vergroot ze op papier. Dankzij het spel van licht en schaduw blijft ook de levendigheid en driedimensionaliteit van de objecten behouden. Tegelijkertijd zijn de planten discursieve objecten geworden; artefacten die de ambigue relatie tussen mens en natuur vertegenwoordigen. In plaats van de natuur in zijn oorspronkelijke vorm te tonen, isoleert Burtin één element ervan en presenteert het de kijker in een kunstmatige, gemanipuleerde vorm. Het is een illustratie van hoe de mensheid altijd probeert een bepaald niveau van controle over zijn natuurlijke omgeving te behouden. De kunstenaar verscherpt dit contrast door haar lapidaire creaties naast buitenafbeeldingen van een wilde en overvloedige natuur te plaatsen.
In series zoals Sans condition initiale (2014-2015) hebben we Burtin eerder met dit soort procédé gezien: ze eigent zich toe aan alledaagse voorwerpen door ze te combineren in vervreemdende sculpturen of ‘visuele ongelukken’ die ver van hun oorspronkelijke staat zijn verwijderd.

Voor de serie Longueur, largeur, hauteur, Delphine Burtin, in plaats van digitale, reproduceerbare fotografie, gaat hij voor het eerst terug naar het cyanotype door unieke werken te maken. Ze plaatst optische calcietstenen op cyanotypepapier in het zonlicht. De vormen en onvolkomenheden van de stenen werpen hun schaduwen op het papier en drukken zo objecten af ​​die in feite nooit hebben bestaan. De titels van deze blauwe stukken komen overeen met de datums en uren van blootstelling. In de eigen woorden van de kunstenaar: “Ik lever mijn beeldproducerende kracht over aan het kristal, aan de zon en een beetje aan het toeval.”
Delphine Burtin heeft overvloedig geëxperimenteerd met de leegte en misleiding van vorm in eerdere series als Polyèdres en Le point aveugle. Voor deze nieuwe tentoonstelling heeft de kunstenaar met succes ‘oncontroleerbare’ elementen (ruimte en tijd, toeval, natuur, …) toegelaten in haar praktijk. Ze maakt haar greep los en zet het podium op voor een ‘verborgen dimensie’ die in het oog van de toeschouwer wordt opgeroepen. Meer nog dan Fragmenten is de serie Longueur, largeur, hauteur een verzameling listig ontwikkelde trompe l’oeils die ons herinneren aan de ongrijpbaarheid en ambiguïteit van onze realiteit.

Delphine Burtin woont en werkt in Lausanne (Zwitserland). Nadat ze grafisch ontwerp had gestudeerd, werkte ze verschillende jaren als ontwerper. In 2013 studeerde ze af als fotograaf aan de Vevey School of Applied Arts. Het voorgaande jaar werd haar Disparition-serie gepresenteerd op Photoforum PasquArt (Bienne) en Les Boutographies in Montpellier, onder andere. Complouble, haar afstudeerreeks, had onmiddellijk groot succes: het was op de shortlist voor PhotoBook of the Year Paris Photo, won de eerste prijs tijdens de selectietentoonstelling op Photoforum PasquArt en was de ontvanger van de Prix HSBC 2014. De serie is getoond in de VS, Duitsland, Frankrijk en België (Gallery FIFTY ONE, 2016).

4 december 2018 – 26 januari 2019

Foto: Gallery 51