Ben je volop bezig een eigen modelabel op te richten of wil je gewoon weten wat er allemaal bij komt kijken? Misschien ben je al enthousiast van start gegaan maar zit je vast en wil je wat vragen aftoetsen met onze experts? Schrijf je nu in voor onze beproefde spoedcursus: Starten in de Mode.
We starten met een algemene presentatie door Ann Claes van Flanders DC over de werking van de sector. Aansluitend gaan we door het hele proces: het opstellen van een businessplan, financiering zoeken maar ook de opbouw, het produceren en verkopen van je collectie. Wholesale-prijs, sourcing en gewogen marge maken voortaan deel uit van je woordenschat.
Thema’s en sprekers 
Na de presentatie heb je de kans om vragen te stellen aan enkele expertenuit het vak. Bereid dus zeker een lijstje met vragen voor! De groep wordt verdeeld in kleine groepjes per thema. Je kiest twee thema’s waar je nog meer over wil weten. Je hebt keuze uit volgende thema’s:
Financiering
Een modelabel starten en eerste collectie uitbrengen vraagt heel wat prefinanciering. Waar kan je deze middelen vinden en wat is een goede financieringsmix? Joyce Smet van Flanders DC kreeg al heel wat financiële plannen uit de modesector onder haar neus. Zij kan je vertellen waar de grote valkuilen liggen en waar je zeker genoeg centen voor moet tellen.
Productie
Eens je collectie ontworpen is, wil je deze in productie laten gaan. Al vanaf de prototypes is een goede communicatie met je producent essentieel. Wat is essentieel bij technische tekeningen en welke afspraken maak je met je producent? Stan Schoonbaert heeft jaren ervaring in productie, onder meer bij Oilily en Dries Van Noten, en deelt graag zijn uitgebreide expertise rond productie met jullie.
Pers en pr
Je merk bestaat niet als je er niet mee naar buiten komt. Pers en public relations zijn essentieel in de modesector. Hoe word je opgepikt? Welke magazines bestaan er en hoe contacteer je de pers het beste? Wanneer ga je van start met pr en wanneer schakel je eventueel een agency of professional in? En hoe begin je aan een social influencer strategie? De expert voor dit thema wordt binnenkort bekendgemaakt. Daphné Bonami van pr-bureau Walkie Talkie werkte al voor klanten als Dior Couture, Eres en Diesel en is dus de geknipte persoon om tips te geven over pers en pr in het modelandschap.
Verkoop
Om een volgende collectie te kunnen ontwikkelen en je label te laten bestaan, moet je natuurlijk verkopen. Ga je zelf verkopen, via een agent of contacteer je mogelijke verkooppunten? Welke marges zijn gebruikelijk en hoeveel stock moet je zelf voorzien? Hanne Debaere van Flanders DC beantwoordt al jullie vragen rond sales en retail.
Dit Lab wordt regelmatig herhaald en heeft dezelfde inhoud als eerdere edities.
Voor wie?
Voor iedereen die interesse heeft om te starten in de mode-industrie en graag het reilen en zeilen in een notendop ontdekt. Je krijgt een antwoord op de vraag: ‘Een modelabel oprichten, hoe begin ik eraan?’.

Programma
13u30 — 14u: Ontvangst met koffie
14u — 15u30: Presentatie: Starten in de Mode door Ann Claes
15u30 — 16u: Pauze
16u — 16u30: Groepsdiscussie 1 met één van onze experten
16u30 — 17u: Groepsdiscussie 2 met één van onze experten
17u — 17u30: Netwerkdrink

Foto: www.flandersdc.be