Een geheim in goudbrokaat? 

In het bovenste register van het Lam Gods is op de eredoeken achter Maria en Johannes de Doper tien keer hetzelfde motief (geheel of gedeeltelijk) herhaald. Omdat Van Eyck het brokaat van de eredoeken precies wilde weergeven, maakte hij gebruik van de techniek van het ‘gegoten brokaat’. Het is een delicaat en secuur werk, waarbij hij vloeibare was heeft gebruikt. Door de eeuwen heen zijn de kwetsbare ‘brokaten’ motieven beschadigd, stukken zijn verdwenen, ze werden niet vakkundig gerestaureerd of overschilderd.

Welke boodschap? Voor wie? En waarom? 

Met behulp van onder andere röntgenfotografie zijn de motieven zorgvuldig onderzocht. Ze stellen een eenhoorn voor die het hoofd achterwaarts wendt, terwijl hij bestraald wordt vanuit wolken. Onder de eenhoorn bevindt zich een banderol met steeds dezelfde tekst. Altijd is gedacht dat die door beschadigingen en overschilderingen onleesbaar is geworden of bestaat uit fantasietekens. Nu is deze raadseltekst eindelijk ontcijferd. Met verstrekkende consequenties, zoals de titel van het OKV-themanummer, Het retabel van Jan voor †Lubrect, aangeeft.
 
De auteurs-onderzoekers Hélène Verougstraete (professor-emeritus kunstgeschiedenis UCLouvain en KULeuven) en Wim Verbaal (professor Latijnse taal en literatuur Universiteit Gent) nemen u op de persontmoeting mee tot diep in het Lam Gods en onthullen het geheim dat honderden jaren verborgen bleef.

Foto: www.okv.be