Medewerkers van DP World hebben een innovatief evacuatiesysteem ontwikkeld voor de containerliften of straddle carriers. Het bedrijf hoopt snel goedkeuring te krijgen voor de nieuwe methode.
Een bestuurder van een straddle carrier werkt de hele dag alleen in de hoge stuurcabine van het gevaarte. Dat zorgt voor een behoorlijk risico wanneer de bestuurder een medisch probleem heeft en een evacuatie noodzakelijk is, zoals bij een hartaanval of hersenbloeding. In dat soort situaties bepaalt een snelle interventie aanzienlijk de kansen van het slachtoffer.
“Tot nu toe was de procedure dat de bestuurder via de toegangsdeur van de stuurcabine moest worden bereikt”, vertelt Tom Mortelmans, director HSSE bij DP World Antwerp . “Zeker als een dokter en/of een verpleger bij de bestuurder in nood moeten raken. Daarom gingen onze mensen op zoek naar een nieuwe methode.”
Geniaal
Dat resulteerde in een oplossing die geniaal is in haar eenvoud. Een andere containerlift rijdt tot bij de straddle carrier waarin de onfortuinlijke bestuurder zich bevindt. (zie 5 foto’s) Onder de lift hangt geen container, maar wel een stalen platform dat tot bij het raam van de bestuurder in nood wordt gehesen. Op het platform kunnen medici en medewerkers staan om dan, eens ze op hoogte zijn, via het raam tot bij de hulpbehoevende te komen.
“Door via het raam te gaan, is er veel meer ruimte voor de hulpverleners”, besluit Tom Mortelmans. “De persoon in nood is sneller bevrijd en kan met veel minder moeite naar beneden worden gehaald. We zijn behoorlijk trots op deze eigen ontwikkeling en hopen snel de nodige goedkeuringen te krijgen om de procedure effectief toe te passen.”