Nu de eindejaarsfeesten met rasse schreden naderen, staat Delhaize klaar om haar klanten de lekkerste feestproducten aan te bieden in voldoende hoeveelheden zodat iedereen ondanks deze bijzondere situatie toch boodschappen kan doen en feest kan vieren zoals het hoort. Traditiegetrouw onthult Delhaize ook enkele cijfers over de producten die onmisbaar zijn tijdens deze feestperiode. Deze feesten zouden niet mogelijk zijn zonder de moed en inzet van de 32.000 Delhaizemedewerkers, die harder dan ooit werken om de producten in de rayons van de supermarkten te krijgen en de veiligheid van de klanten in deze uitzonderlijke gezondheidscrisis te garanderen.

Feesten in beperkte kring
Gezien de veiligheidsmaatregelen van de regering zullen de eindejaarsfeesten van 2020 noodgedwongen in beperkte kring plaatsvinden. Om de klanten beter te bedienen en voedselverspilling tegen te gaan, heeft Delhaize verschillende producten qua porties en volume aangepast. Zo werd het formaat aangepast van de beroemde chocolademousse van Delhaize, die elk jaar in deze periode heel populair is bij de klanten, van 1 kilo naar 500 gram. In de afdeling Bakkerij en Patisserie vinden de klanten nu een ruimere keuze aan desserts voor 1, 2 of 4 personen dan tijdens de voorgaande jaren. Zo zijn er nu o.a. kerststronken, taarten, moelleux en macarons in hapjesformaat. Ook bij het gevogelte is er een aanpassing. Zo zal het aanbod aan kalkoenen zich focussen op de kleinere porties van 2 à 3 kilo per kalkoen. Verwacht wordt dat er minder vraag zal zijn naar de grotere formaten.

Uitgebreide capaciteit bij e-commerce
De combinatie van eindejaarsfeesten en de pandemie zorgt ervoor dat er meer vraag zal zijn naar de e-commercediensten. Delhaize wil het leven van haar klanten gemakkelijker maken door hen alle mogelijke middelen te geven om hun aankopen te doen. Dit jaar draait de e-commerce op volle toeren, met een stijging van bijna 50% ten opzichte van 2019. Daarnaast is de e-commercecapaciteit van het bedrijf met 30% toegenomen dankzij de uitbreiding van een distributiecentrum dat zich specifiek richt op online verkoop. De klanten kunnen hun eindejaarsboodschappen bestellen op www.delhaize.be of via de Delhaize-app.

De prioriteit ligt op lokaal, gezond en premiumisatie
In 2020 hebben meer en meer klanten aan Delhaize getoond dat ze een groeiende interesse in Belgische en lokale producten hadden. Ook hechtten de klanten meer belang aan gezonde producten, d.w.z. met een goede Nutri-Score. Deze trend wordt bijvoorbeeld weerspiegeld in de keuze van verschillende soorten vis voor het eindejaar: klanten zijn meer geneigd om vis van de Belgische kust of oesters met een goede Nutri-Score te kiezen. Bij de charcuterie is deze trend ook merkbaar: er werd een verkoopstijging van 25% vastgesteld in het hoogwaardige “Taste of Inspirations”-gamma van Delhaize. Hetzelfde effect van premiumisatie zijn we ook opduiken bij andere categorieën zoals vlees, wijn en schuimwijnen. De klant wil zich tijdens de feesten verwennen en zichzelf iets extra gunnen door de uitzonderlijke omstandigheden.

De klassiekers blijven populair
Zoals elk jaar neemt de verkoop van bepaalde topproducten voor de kerst- en nieuwjaarsperiode aanzienlijk toe: voornamelijk voor oesters, garnalen, kreeften, schuimwijnen, wijnen en champagne, kalkoen, pensen, eend en kerststronken met ijs.
Meer bepaald in de vleesafdeling blijven gourmet en de fondue jaar na jaar zeer populair. Zo kan iedereen aan tafel blijven zitten.

Foto: www.delhaize.be