ik ben de papa
ik ben de mama
ik ben het kind
en morgen is het mijn beurt
dan ben ik de papa
en ik de mama
en ik het kind
In een verlaten kamer leven drie mensen. Van een wereld buiten de kamer hebben ze geen weet. Ze doen wat ze willen hoe ze denken dat het moet. Alles loopt fout, alles gaat goed. Dan komt er iemand binnen, met andere regels en gewoontes.
Na Wachten en andere heldendaden (Taalunie Toneelschrijfprijs 2015) maakt Het Kwartier met De schaar van de tsaar een ontregelde voorstelling over hoe achter elke muur nog een hele wereld ligt. Met de fysieke spelers van Corpus Ca en tekst van Freek Mariën ontstaat een uitgelaten sfeer met een grimmige ondertoon. Alles komt samen in de vraag: wat breek je, de regels of de ander?
Van en met Sofie Van den Bossche, Tom Van der Velde, Saskia Verstiggel en Lobke Leirens
Tekst en regie Freek Mariën
Decor en lichtontwerp Timme Afschrift
Coaching Johan Knuts
Kostuum Niké Moens
Muziek Ruben Nachtergaele
Dramaturgie Ruth Mariën
Techniek Bram Waelkens
Educatieve omkadering STAU
Zakelijke ondersteuning DRIFT
Met dank aan Larf, kc De Werf, Vooruit, Destelheide
Met steun van de Vlaamse Overheid, Vlaams Fonds voor de Letteren, coproductie P2, CCHA & Theater a/h Vrijthof i.k.v. interlimburgse subsidies, Villanella, CC Mechelen, De Warande
speellijst: http://huubcolla.be/het_kwartier.htm
Het gezelschap: Het Kwartier
Het Kwartier is het gezelschap rond regisseur/tekstschrijver Freek Mariën (De Nietjesfabriek) en dramaturge Ruth Mariën. Het Kwartier is een ‘ensemblage’: geen vast gezelschap maar een assemblage van mensen met wie ze een langdurige band willen opbouwen.
Een sterke inhoudelijke basis, onderzoek, tekst en dramaturgie staan centraal in Het Kwartier. Dat willen ze tonen in jeugd- en volwassenenvoorstellingen én in teksten van allerlei aard. Ze willen verrassende en relevante voorstellingen maken waarin de inhoud zich uit in tekst én vorm. Ze willen proza, poëzie, columns of theater schrijven, getypeerd door een ‘nadenkende lichtheid’.
In Het Kwartier speelt de hedendaagse tijd een belangrijke rol: ze zijn niet bezig met de waan van de dag, maar verhouden ons tot tendensen van vandaag en de mogelijkheden die de toekomst in zich draagt. Verder willen ze onze stem laten horen in culturele of maatschappelijke debatten.