Tim Van Laere Gallery Antwerp presenteert de tweede solotentoonstelling van Bram Demunter, met als titel Burrowers, Climbers, Crawlers.

Het werk van Bram Demunter draait om ons, de mens, en de plek die wij innemen in de wereld. Het gaat over de mythologieën die wij creëren rondom onszelf, de verhalen en beeldculturen die uit ons voortkomen, en de sporen die wij achterlaten in de natuur.

Zijn schilderijen en tekeningen illustreren sterk het spel van verzamelen, onderzoeken en categoriseren van verschillende elementen. De kunstenaar besteedt soms uren aan het bestuderen van een object, terwijl hij zich afvraagt waar het vandaan komt en welke geschiedenis het heeft doorgemaakt. Deze onderwerpen weten zich dan te nestelen in het onderbewustzijn en leggen op die manier nieuwe verbanden tussen obscure verhalen, sagen, legenden en mythen met vergeten symboliek, die hij naadloos verbindt met recentere gebeurtenissen.

Zijn oeuvre brengt geen eenduidige boodschap over, maar weeft betekenissen die teruggrijpen naar individuele en collectieve herinneringen waarbij een uitgebeeld motief ons aan talloze andere beelden herinnert. Zijn referenties zijn niet gericht op specifieke symbolen of archetypen en mogen niet worden verward met eenduidige verwijzingen. De kunstenaar benadrukt hiermee dat alles naast elkaar bestaat en als zodanig getoond mag worden.

Dit fenomeen komt duidelijk naar voren in het werk Turn the Mud Around, waar Demunter zich bedient van een eclectisch scala aan invloeden en bronnen: variërend van de late Middeleeuwen tot de Vlaamse Primitieven en de impasto van zeventiende-eeuwse kunstenaars zoals Rubens en Jordaens. De artistieke verwantschappen, zoals de weergave van landschappen en andere natuurzichten in zijn schilderijen, lijken te stammen uit de Italiaanse renaissanceschilderkunst en herinnert aan de sfumato techniek van die periode. Zijn beeldtaal reikt verder dan alleen de klassieke invloeden; het is doordrenkt met elementen van het twintigste-eeuwse abstract expressionisme zoals kunstenaars als Philip Guston, neo-expressionistisch Georg Baselitz en Grandma Moses. Daarnaast omarmt Demunter de verfijning van Indiase miniatuurkunst, de pracht van Perzische en Indische wandtapijten, naast de intimiteit van besloten hofjes.

Voor deze tentoonstelling putte Demunter inspiratie uit obscure landkaarten en oude boeken en dook hij diep in de menselijke geschiedenis, op zoek naar overgeleverde sporen van interactie met de natuur. Rotsen zijn dan ook een belangrijke rode draad in zijn werk en nemen de vorm aan van bergen, rotsformaties, grotten, meteorieten, en belichamen zo eeuwenoude symboliek. De diversiteit aan symbolen onthult de diepgewortelde menselijke fascinatie voor de natuur, die zich over verschillende tijdperken en culturen uitstrekt. In plaats van landkaarten te gebruiken als louter representatieve instrumenten, benut Demunter ze als bron die de menselijke interactie met de wereld vastlegt. Demunters benadering beperkt zich niet tot visuele composities, maar reikt verder dan woorden: elk werk, of het nu getekend, geschilderd of geschreven is, vormt een verkennende reis, die tijd en ruimte overstijgt; zijn beelden schorten als het ware de tijd op.

Bram Demunter (°1993, Kortrijk) woont en werkt in Kortrijk, België. Werk van de kunstenaar bevindt zich in verschillende nationale en internationale collecties.

Bram Demunter
Burrowers, Climbers, Crawlers
30 November -2023 – 20 januari 2024
Tim Van Laere Gallery Antwerp
Jos Smolderenstraat 50
2000 Antwerpen

Foto: Bram Demunter / Club Paradis