De Lijn is er helemaal klaar voor: vanaf zondag 28 juni 2020 worden trambussen ingezet op lijn 820. Met de introductie van de trambus in haar aanbod brengt De Lijn hoogwaardig openbaar vervoer naar de Noordrand van Brussel. Het tracé van de Ringtrambus loopt langs belangrijke attractiepolen waaronder het UZ in Jette, Strombeek, het centrum en het station van Vilvoorde, Brucargo en de internationale luchthaven van Zaventem. Tijdens de  rustige vakantiemaanden rijdt de Ringtrambus om de 30 minuten, vanaf september wordt dat om het kwartier. De Ringtrambus ontleent zijn naam aan de unieke combinatie van de wendbaarheid van een bus en het comfort van een tram.

Start op zondag 28 juni
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters reageert tevreden: “Dit is een primeur voor Vlaanderen. Met de inzet van deze  24-meter lange trambussen, met de look van een tram en de wendbaarheid van een bus, zorgen we voor de realisatie van het Brabantnet. De Vlaamse rand krijgt hiermee flexibel en duurzaam openbaar vervoer. Een grote stap voorwaarts voor de modal shift en de ontsluiting in deze filegevoelige regio. In de opstartfase, tijdens de rustige zomermaanden, rijden de trambussen op lijn 820 om de 30 minuten, maar vanaf 1 september 2020 zal dat om het kwartier zijn en zodoende een goed alternatief voor elke pendelaar”.
 
Infrastructurele aanpassingen
Om een trambus van 24 meter lang veilig te laten rijden in de Vlaamse rand rond Brussel, werden de afgelopen maanden heel wat werken uitgevoerd. “Niet alleen aan veiligheid bij het manoeuvreren werd gedacht”, zegt Marc Descheemaecker, voorzitter Raad van Bestuur De Lijn. “Ook veiligheid en comfort voor de reiziger kregen alle aandacht.  Aan de eindpunten van de lijn 820 aan het UZ Brussel in Jette en op de internationale luchthaven Brussels Airport werden nieuwe haltes gebouwd. De perrons werden aangelegd op zo’n manier dat de reizigers hier zowel comfortabel kunnen wachten als vlot en veilig kunnen in- en uitstappen.”  Ook op andere locaties werden haltes verbeterd zodat de reizigers via de verschillende deuren in en uit het voertuig kunnen stappen. Het meest in het oog springen de nieuwe trambushaltes in de Strombeeklinde in Strombeek-Bever of aan de luchthaven van Zaventem. 
 
Elk jaar een beetje vlotter dankzij nieuwe busbanen
Om vlot door alle straten te kunnen rijden, heeft De Werkvennootschap wegenwerken uitgevoerd op maat van de trambussen. Ook aan vrijliggende busbanen wordt gewerkt. “Op de Luchthavenlaan in Vilvoorde zijn die busbanen er al en zijn ook de verkeerslichten aangepast zodat de trambus voorrang krijgt” legt Marijn Struyf van De Werkvennootschap uit. “We zijn ook aan het werken aan de Sint-Annalaan in Vilvoorde en Grimbergen, en gaan het centrum van Vilvoorde herinrichten in het kader van de Ringtrambus. Telkens een stuk vrije busbaan klaar is, wordt ze ook in gebruik genomen. Zo wordt de Ringtrambus elk jaar een beetje vlotter en efficiënter” zegt Struyf.
 
Nieuwe trambusstelplaats in Vilvoorde
Aan de Schaarbeeklei in Vilvoorde wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe thuis voor de 14 trambussen. Naast de bestaande stelplaats van De Lijn, wordt de vroegere autokeuring omgebouwd tot een stelplaats. Hier kunnen de 14 trambussen overnachten, gewassen, getankt en onderhouden worden.

Foto: www.delijn.be