IBASHO presenteert de tweede solotentoonstelling in de galerie van de Japanse kunstenaar Hideyuki Ishibashi, ‘Imprint of Time’. Met deze tentoonstelling nodigt Ishibashi, die in Frankrijk woont en werkt, je uit om mee te gaan op zijn voortdurende ontdekkingstocht naar het begin van de fotografie.

Ishibashi’s fotografische praktijk is beïnvloed door een ramp die in zijn jeugd plaatsvond:

“De Grote Hanshin-Awaji Aardbeving die plaatsvond om 5:46 uur op 17 januari 1995, veranderde de stad Kobe onmiddellijk in een hoop puin. Het landschap van gisteren was verdwenen en een verbrand veld spreidde zich uit. Ik was 9 jaar oud toen ik zo’n onrealistisch tafereel zag en zelfs op jonge leeftijd voelde ik de kleinheid van de mens en de kracht van de natuur. De fragmentarische beelden die overbleven uit die tijd zijn tot op heden indirect betrokken bij mijn creatie, soms als dromen en soms als basis van collages. Door deze fragmenten tussen realiteit en fictie met elkaar te verbinden, hoopte ik het fotografische beeld zelf en de handeling van het kijken te bevragen.
​​
Na de COVID-19 pandemie ben ik mijn ervaring tijdens de aardbeving vanuit een andere hoek gaan bekijken. Misschien komt dit door het gevoel van het herstellen van de verloren tijd die ik voelde door de lockdown, of misschien komt het doordat ik 11 jaar in het buitenland heb doorgebracht, waardoor ik een psychologische afstand tot mijn eigen land heb gecreëerd waardoor ik objectief naar mijn eigen cultuur kan kijken. Ik herinner me het ontzag dat ik ooit voor de natuur voelde toen ik toekeek hoe haar kracht geleidelijk weer haar ware vorm aannam door de opschorting van menselijke activiteiten als gevolg van de lockdown. Terwijl ik nadenk over mijn eigen cultuur, die altijd bedreigd is geweest door natuurrampen maar altijd heeft gezocht naar een vorm van co-existentie met de natuur, denk ik na over mijn eigen identiteit. Geleidelijk wordt zichtbaar wat ooit te gewoon was om te zien…
​​
Met dit denkproces in gedachten verken ik het ontstaan van fotografie door de relatie tussen natuur, mens en cultuur. Ik probeer onze relatie met de natuur te onderzoeken via menselijke ingrepen, zoals door de mens gemaakte bossen in een agrarische middelbare school, een park met 144 jaar geschiedenis of terrils in een Noord-Franse steenkoolmijnregio. In een tijdperk waarin de veralgemening van Midjourney en NFT de dialoog tussen ons en materialiteit en beelden steeds gebrekkiger heeft gemaakt, durf ik te proberen iets wezenlijks te vinden in de dialoog tussen tijd en materialen, fotografische technieken en beeld… en vraag ik me plotseling af, waarom maken we foto’s?”

Ishibashi is zeer experimenteel in zijn manier van afdrukken en zoekt vaak naar manieren om de natuur letterlijk te gebruiken in zijn werk door zijn fotopapier en pigmenten voor het afdrukken te maken van de planten die groeien in de landschappen waarin hij fotografeert, zoals in de series ‘Fossil’ en ‘Chromophore’.

In zijn serie ‘Atlas’ confronteert hij de kijker met de paradox van de eerste fotografische beelden, voor de ontdekking van het gefixeerde beeld, waar zonlicht zowel het verschijnen als het verdwijnen veroorzaakte, en waar de kortheid in ruil daarvoor mentale beelden en herinneringen in de kijker produceerde.

In ‘Trails’ besloot Ishibashi, geïnspireerd door Claude Monet’s ‘Cathédrales de Rouen’, om het uiterlijk van het Bois Parisien en de Six Muids te behouden door honderden foto’s te nemen op verschillende dagen, in verschillende weersomstandigheden en op verschillende tijdstippen, en deze over elkaar heen te leggen op een computer. Deze werkwijze heeft geresulteerd in zachtgekleurde, impressionistische en poëtische landschappen die het licht, de kleuren en het pad van elk van de zeven dagen van de bossen vastleggen.

De tentoonstelling ‘Imprint of Time’ loopt van 25 november 2023 tot 14 januari 2024. Ishibashi zal aanwezig zijn tijdens de vernissage op zaterdag 25 november van 14:00 – 18:00 uur.

Foto: Hideyuki / Club Paradis