Het college keurde op 21 februari de projectdefinities goed van de 4 noordelijke Ringparken: Noordkasteel, Groenendaal, Lobroekdok en het Schijn. Deze parken komen op en langs de Oosterweelverbinding op de rechteroever.

Tussen september 2017 en mei 2018 ontwierpen 6 ontwerpteams binnen ‘Over de Ring’ projecten die de leefbaarheid rond de Antwerpse Ring verhogen. Dit deden ze met heel wat Antwerpenaars, stakeholders en partners, waaronder de Vlaamse overheid, de stad, de haven, de burgerbewegingen, Lantis en de intendant.
Hieruit zijn 18 leefbaarheidsprojecten geselecteerd, goed voor een bedrag van 1,250 miljard euro. Samen vormen deze projecten 7 Ringparken en een Scheldebrug. Dankzij de goedkeuring van de projectdefinities van de noordelijke Ringparken kunnen deze ontwerpteams een offerte indienen voor de uitwerking van deze 4 Ringparken.
Verbinding met andere stadsdelen
De noordelijke Ringparken komen ten goede van wijken die het vandaag sociaal-economisch moeilijk hebben. Dankzij deze nieuwe, groene ruimte worden deze wijken verbonden met andere stadsdelen. Dat maakt ze niet alleen aangenamer om te wonen, maar versterkt ook hun economische leefbaarheid.

Ringpark Noordkasteel
Vandaag is het Noordkasteel een relatief onbekend en weinig toegankelijk, maar erg groen gebied op de grens van de haven en de stad. Er zijn onder andere een zeevaartschool en een zeilclub gevestigd en in de zomer komen Antwerpenaars zich ontspannen aan de grote vijver. De Oosterweelverbinding – die de Antwerpse Ring rond maakt – voorziet in een nieuw op- en afrittencomplex aan het Noordkasteel: de Oosterweelknoop. Door de knoop deels te overkappen, komt er ruimte voor een ecologisch park: het Ringpark Noordkasteel. Ook het historische erfgoed, zoals de restanten van het Noordkasteel, de 19e-eeuwse SAMGA-silo en de Oosterweelkerk, krijgt hier een plek.
Het ontwerpteam staat in voor de bovengrondse inrichting op en langs de nieuwe infrastructuur en overkapping.

Ringpark Groenendaal
Een groene overkapping aan het station Luchtbal en de Groenendaallaan leidt tot een uitgestrekt park dat Merksem-Lambrechtshoeken en Luchtbal verbindt, tot aan het Albertkanaal. Het Ringpark loopt aan beide kanten van de Ring verder door langs de bermen van de snelweg tot aan de Masurebrug.
Met de bouw van de Oosterweelverbinding komt de snelweg, ook waar er (nog) niet overkapt wordt, een pak lager te liggen. Verhoogde bermen langs de Ring schermen de wijken beter af van de snelweg. Het station Luchtbal kan zich ontpoppen tot een echt mobiliteitsknooppunt en het gebied een stedelijk karakter geven. Zo wordt de Groenendaallaan deels verlaagd, met een gedeeltelijke overbrugging voor het Ringpark. Het openbaar vervoer blijft over het kruispunt gaan, maar fietsers en voetgangers door het park.
Het ontwerpteam staat in voor de bovengrondse inrichting op en langs de nieuwe infrastructuur en overkapping.

Ringpark Lobroekdok
Ringpark Lobroekdok vertrekt aan de noordkant van Schijnpoort en loopt door tot aan het Albertkanaal. Door de afbraak van het viaduct, de sanering van het (in de toekomst versmalde) Lobroekdok en de overkapping van een deel van de snelweg, ontstaat een enorm potentieel: groene ruimte in een tot nu toe erg verhard gebied, recreatie, gemengde stadsontwikkeling en nieuwe verbindingen tussen Dam, Merksem en Kronenburg.

Ringpark het Schijn
Ringpark het Schijn vertrekt aan de zuidkant van Schijnpoort en loopt tot aan het Rivierenhof. Centraal in het park ligt het Schijn, de vergeten rivier van Antwerpen. Na de werken aan de Oosterweelverbinding kan het Schijn geïntegreerd worden in een langwerpig landschapspark langs de snelweg. Aan Hof Ter Lo vormt een groene overkapping een verbinding tussen Borgerhout en Deurne, en tussen de dichtbebouwde wijken en het ruime Rivierenhof.

Volgende stappen
De ontwerpteams uit ‘Over de Ring’ kunnen nu een offerte indienen om deze 4 Ringparken uit te werken. Zo kunnen ze in het najaar van 2020 de huidige concepten uitwerken naar uitvoerbare plannen. Ook nu gaan de ontwerpteams weer nauw samenwerken met de buurten, wijken en gebruikers.
De realisatie van de 4 Ringparken volgt na de realisatie van de Oosterweelverbinding. Pas dan kunnen de overkapping en de (werf)zones langs de Ring ingericht worden.
Deze Ringparken hangen nauw samen met de realisatie van de Oosterweelverbinding op rechteroever. De ontwerpteams mogen niet meer raken aan de snelweginfrastructuur, de op- en afritten en de manier waarop het verkeerssysteem functioneert. Dit is al uitgebreid bestudeerd door een team van overheden, experts en burgerbewegingen onder leiding van de intendant. De ontwerpers werken dan ook nauw samen met Lantis, de bouwheer voor de Oosterweelverbinding, om beide ontwerpen op elkaar aan te sluiten en af te stemmen.

De Grote Verbinding
Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan zijn internationale reputatie als stad waar het goed is om te wonen, werken, ondernemen en bezoeken. De Oosterweelverbinding maakt de Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Dit leidt tot een betere mobiliteit voor stad en haven, meer groen en schonere lucht, en een verbinding tussen bestaande en nieuwe wijken aan beide kanten van de Ring.
De volgende jaren werken alle partners, de burgerbewegingen en de intendant nauw samen om de plannen verder vorm te geven. Lantis, de stad Antwerpen, Agentschap Wegen en Verkeer en de Vlaamse Waterweg nv, die instaan voor de uitvoering van De Grote Verbinding, zetten op hun werven zo veel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Meer info
Lees alles over ‘De Grote Verbinding’ op antwerpenmorgen.be.

Foto: Team Intendant