De coronacrisis heeft wel degelijk invloed op onze eetgewoontes. Deliveroo deed er onderzoek naar en kwam tot merkwaardige resultaten. Zo koken we meer gerechten na eigen bodem en hebben we het leveren aan huis van maaltijden ontdekt.

Meer dan twee maanden geleden, op 13 maart om middernacht, moesten restaurants in België sluiten. Nu iedereen in zijn kot eet, onthult Deliveroo de nieuwe Belgische foodtrends tijdens de lockdown:
De Belgische keuken is momenteel de meest populaire
Tot 60% van de bestellingen zijn nu voor 2 personen of meer. Voor de COVID-19 crisis bestonden bestellingen voornamelijk uit één-persoons maaltijden
Belgen bestellen hun avondmaal vroeger dan voorheen: het gemiddelde uur om een bestelling te plaatsen is van 19u16 naar 18u43 verschoven
Bestellingen van ijsjes zijn met 2000% gestegen
Van virtuele corona-apero’s en facetime date-avonden, tot virtuele verjaardagsfeesten en e-bruiloften, ons land heeft tijdens de lockdown periode links en rechts allerlei nieuwe sociale trends zien ontstaan nu manieren worden gezocht om in contact te blijven.
De liefde voor eten brengt ons samen
Niet veel dingen brengen mensen zo samen als de liefde voor eten, en nieuwsgierige Belgen blijken het leuk te vinden om de eetgewoonten van hun buren te ontdekken. Na twee maanden van lockdown heeft Deliveroo op basis van de beschikbare data een aantal interessante trends samengevat.

1. De crisismaaltijd van ons land: de Belgische keuken
Nieuwe data van Deliveroo heeft aangetoond welke gerechten Belgen in deze onzekere periode het meest verkiezen, en de resultaten zijn interessant. Burgers, voorheen het meest populaire menu-item op Deliveroo, staan niet langer bovenaan. De officiële crisismaaltijd van het land is nu de Belgische keuken, met onder meer gehaktballen, Belgische spaghetti bolognaise, gebraden kip met appelmoes en natuurlijk: frietjes. Dit zou verband kunnen hebben met het feit dat vele Belgen hun favoriete traditionele gerechten, bereid door hun geliefden, momenteel moeten missen als gevolg van de beperkte familiebezoeken. Op de tweede plaats staat Italiaans eten, gevolgd door Amerikaans eten, inclusief hamburgers, op de derde plaats.
2. Guilty pleasures of gezond?
Tijdens de lockdown is er ook een enorme stijging in het bestellen van zoetigheden. Belgen laten zich klaarblijkelijk meer dan normaal met desserts en andere lekkernijen verwennen. Zo kent de vraag naar ijs een aanzienlijke stijging van +2000%, en die naar Tacos van +500%. Ook zeevruchten zijn veel populairder geworden met een stijging van +200%.
3. Nieuwe etenstijd
Aangezien de meeste Belgen meer dan ooit van thuis uit werken, heeft er ook een verschuiving bij de gemiddelde etenstijd plaatsgevonden: de avondpiek in de etensbestellingen is met 33 minuten opgeschoven. Waar de gemiddelde bestelling op een doordeweekse dag meestal rond 19u16 zijn hoogtepunt bereikte, is dit nu eerder 18u43, wat erop lijkt te wijzen dat Belgen meteen na hun lunch reeds aan het dagdromen zijn over hun avondmaal.
4. Gezelliger samen
Met gezinnen, partners en huisgenoten die samen in lockdown gaan, heeft Deliveroo een aantal van de grootste thuisbestellingen ooit gezien. Tot 60% van de bestellingen zijn nu voor 2 of meer personen. Voor de crisis waren de bestellingen vooral bestemd voor mensen die alleen aten.
5. Avondjes-uit in huis
Omdat Belgen hun dansschoenen bij de start van het weekend niet langer kunnen aantrekken, is vrijdag de meest populaire dag van het weekend geworden om afhaalmaaltijden te bestellen Het lijkt erop dat bestellen op vrijdag, en niet langer zaterdag, de nieuwe norm is. Vrijdagavond thuis is dus een foodie-avond geworden in het hele land.

Auteur: Stefaan Van Laere

Foto’s: www.seniorennet.be