Met Technovate kiest AE Architects for Business & ICT uit Leuven voor een atypisch aanwervingsproces. Deze nationale wedstrijd, dit jaar in teken van circulaire economie, kent zijn ontknoping op donderdag 14 maart. En laat 9 teams van studenten proeven van ondernemerschap dankzij co-creatie met en coaching van AE. “Vroeger zochten bedrijven naar kandidaten voor een bepaald profiel en kwamen die in een trechter terecht. Selectie was een lineair proces waarin mensen afvielen tot je de juiste match vond. Nu stellen wij AE als bedrijf kandidaat tegenover de studenten”, vertelt HR director Luc De Bodt.“Kandidaten worden aangetrokken door onze content driven strategie en deelcultuur”, vult HR Officer Steffi Theuwissen aan. En het werkt: in 2018 werden er maar liefst 52 nieuwe werkkrachten aangeworven en de Technovate van 2018 gaf aanleiding tot een start-up van de toenmalige winnaar: Maverbeam.

Proeven van ondernemerschap
AE daagt dit jaar met de zevende editie van Technovate laatstejaarsstudenten uit om een project uit te werken rond circulaire economie. Het traject van Technovate begint al in november met AE Reboot sessions – of workshops – in Leuven en Gent rond het thema van Technovate. Studenten worden er geïnspireerd door real life projecten bij AE en na deze sessies wordt de Technovate Challenge officieel gelanceerd. Van de studenten wordt verwacht dat zij hun academische kennis gebruiken om hun ideeën naar een hoger niveau te tillen. AE voorziet de nodige handvaten en expertise om hen te helpen. Concreet worden de teams professioneel gecoacht vanuit het Leuvense bedrijf en krijgen ze zo de kans om hun idee te genereren en verder uit te werken.
Er nemen 6 teams uit Leuven, 2 uit Gent en 1 uit Hasselt deel.

Voor het Leuvense consultancybedrijf AE krijgt aanwervingscommunicatie dus meer de vorm van een uitwisseling van kennis en interesses, en verloopt het proces niet meer lineair. “Communicatie in een wervingsprocedure is volgens het recruitment by permission-principe interactief en tweezijdig”, aldus Theuwissen. “Kandidaten vinden onze bedrijfscontent via blogs, events of social media. En het is onze taak, die van HR Officers, maar eigenlijk van iedereen in het bedrijf, om de juiste inhoud te delen . Bovendien zorgen wij voor storytelling op maat.” Kortom: een content driven strategie.

Foto: Remy Communication